Mat under trening

0
123
Mat under trening

Mat under trening. Lær mer om og når det kan være nødvendig med inntak av mat mens du trener, og hva du bør spise mens trener.

Mat når du trener

I hvilken grad du kan behov for mat under under trening, kan avhenge av hvor lenge og langt du trener, og også med hvilken intensitet du trener. Preferanser den enkelte har med tanke på inntak av mat under trening vil selvsagt også ha betydning. Noen har behov for mat under trening, andre har det ikke.

Mat under trening når du trener over et lenger tidsrom

Trener du over et lenger tidsrom eller distanse, vil det ikke lenger være tilstrekkelig med kun væske for opprettholde næringsbalansen i kroppen. Da må du ha mat under trening. Litt avhengig av hva du trener bør denne maten ha høy glykemisk indeks, slik at næringen tas raskt opp i kroppen. Bananer eller annen lett fordøyelig mat kan være passende.

Mat under trening hvis du blir sulten

Hvis du fort blir sulten, kan det være at du skal innta mat under trening. Da kan du ha med en banan eller en bar av et eller annet slag for å stille den verste sulten.

Mat under trening når du trener med høy intensitet

Det kan være at du har behov for mat under trening dersom du trener med hard intensitet. Trening med hard intensitet vil forbrenne flere kalorier, og kan bidra til at du føler et behov for inntak av næring. Også her bør du da spise noe som tas raskt opp i kroppen.

Mat under trening

Ved normal balanse av næring i kroppen, skal det være mulig å trene i omtrent 90 minutter ved moderat intensitet. Det vil si at du vanligvis ikke vil trenge noen form næring. Det er viktig å understreke at her kan det være individuelle forskjeller. Noen vil ha et behov inntak av næring når de trener over et såpass langt tidsrom. Da kan saft eller en energidrikk, eventuelt en banan være aktuelt.

Relaterte artikler:

Mat før trening

Karbohydrater etter trening