Mat som øker stoffskiftet

0
48
Mat som øker stoffskiftet
Foto: Adobe Stock

Visse matvarer kan øke stoffskiftet. Jo høyere stoffskifte du har, desto flere kalorier brenner du, og jo lettere er det å opprettholde vekten eller bli kvitt uønsket kroppsfett.

Her er 12 matvarer som øker stoffskiftet ditt, noe som kan hjelpe deg med å gå ned i vekt.

Proteinrik mat

Proteinrike matvarer kan bidra til å øke stoffskiftet, opprettholde muskelmasse og forhindre at du spiser for mye.

Jern, sink og selenrike matvarer

Matvarer rik på jern, sink og selen fremmer riktig funksjon av skjoldbruskkjertelen din, noe som bidrar til å opprettholde et sunt stoffskifte.

Chilipepper

Capsaicin, en forbindelse som finnes i chilipepper, kan bidra til å øke stoffskiftet og oksidasjonen av fett.

Kaffe

Koffeinet som finnes i kaffe kan bidra til å øke mengden kalorier og fett kroppen din forbrenner. Effektene kan imidlertid variere fra individ til individ.

Te

Kombinasjonen av koffein og katekiner som finnes i te, kan hjelpe kroppen din med å forbrenne litt mer kalorier og fett hver dag.

Belgfrukter

Belgfrukter inneholder mye protein, fiber og visse aminosyrer, som antas å ha stoffskiftefremmende egenskaper.

Krydder

Ingefær, paradiskorn og cayennepepper kan hjelpe kroppen din med å forbrenne mer kalorier eller fett. Effektene kan imidlertid variere fra individ til individ.

Kakao

Kakao kan ha visse metabolske-boosting egenskaper, spesielt for de som bruker høykalori, høyfett dietter.

Eplecidereddik

Flere studier er nødvendige for å bekrefte eplecidereddiks metabolismefremmende egenskaper hos mennesker. Når det er sagt, kan det hjelpe vekttap på andre måter.

Kokosolje

Å erstatte annet fett med en liten mengde kokosnøttolje kan øke stoffskiftet og hjelpe kroppen din med å kvitte seg med magefett.

Vann

Vann kan midlertidig øke stoffskiftet. Effektene er imidlertid midlertidige og kan variere mellom individer.

Tang

Visse forbindelser i tang kan bidra til å forhindre at stoffskiftet bremser opp.

Relaterte artikler:

Lavt stoffskifte og trening

Stoffskifte symptomer