Mat som øker hvite blodceller

0
718
Mat som øker hvite blodceller
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

MASTERFIT TP 300

7999,-


Hvite blodceller utfører viktig immunoppgaver i kroppen din. Lær mer om hvilken mat du bør spise som øker hvite blodceller og styrker immunforsvaret ditt.

Mat som øker hvite hvite blodceller

Å spise visse matvarer kan bidra til å holde immunforsvaret sterkt. Hvis du leter etter måter å forhindre vinterforkjølelse og influensa, bør første steg være å besøke i din lokale matbutikk. Planlegg måltidene dine for å inkludere mat som øker hvite blodceller, og bidrar til å styrke immunforsvaret ditt.

Sitrusfrukter

Mange mennesker bruker C-vitaminer etter at de har fått forkjølelse. Det er fordi det hjelper med å bygge opp immunforsvaret ditt. C-vitamin antas å øke produksjonen av hvite blodlegemer. Dette er nøkkelen til å bekjempe infeksjoner.

Populære sitrusfrukter inkluderer:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


  • grapefrukt
  • appelsiner
  • mandariner
  • sitroner
  • limes
  • klementiner

Fordi kroppen din ikke produserer eller lagrer den, trenger du daglig vitamin C for god helse.

Rød paprika

Rød paprika inneholder dobbelt så mye vitamin C som sitrusfrukter. De er også en rik kilde til betakaroten. I tillegg til å øke immunforsvaret ditt, kan vitamin C bidra til å opprettholde sunn hud.

Brokkoli

Brokkoli er full av med vitaminer og mineraler. Pakket med vitamin A, C og E, samt mange andre antioksidanter og fiber, er brokkoli en av de sunneste grønnsakene du kan legge på bordet ditt. Nøkkelen til å holde sin kraft intakt er å koke den så lite som mulig – eller enda bedre, ikke i det hele tatt.

Hvitløk

Hvitløk finnes i nesten hvert eneste kjøkken i verden. Det tilfører god smak til maten, og det er et must for helsen din. Hvitløk sine immunforsterkende egenskaper ser ut til å komme fra en kraftig konsentrasjon av svovelholdige forbindelser.

Ingefær

Ingefær er en annen ingrediens mange bruker etter å ha blitt syk. Ingefær kan bidra til å redusere betennelse, noe som kan bidra til å redusere sår hals og andre inflammatoriske sykdommer. Ingefær kan også bidra til å redusere kvalme.

Spinat

Spinat er ikke bare rik på vitamin C. Den er også full av antioksidanter og betakaroten, noe som kan styrke immunforsvaret vårt. I likhet med brokkoli er spinat sunnest når den tilberedes så lite som mulig, slik at den beholder næringsstoffene.

Mandler

Når det gjelder å forhindre og bekjempe forkjølelse, har vitamin E en tendens til å være mindre i fokus enn vitamin C. Imidlertid er vitamin E nøkkelen til et sunt immunforsvar. Nøtter, for eksempel mandler, er fulle med vitaminet og har også sunt fett.

Grønn te

Både grønn og svart te er full med flavonoider, en type antioksidant, som har vist seg å styrke immunforsvaret.

Kiwi

Kiwi fulle av viktige næringsstoffer, inkludert folat, kalium, vitamin K og vitamin C. Vitamin C øker hvite blodlegemer for å bekjempe infeksjon, mens kiwis andre næringsstoffer holder resten av kroppen din til å fungere ordentlig.

Solsikkefrø

Solsikkefrø er fulle av næringsstoffer, inkludert fosfor, magnesium og vitamin B-6. De er også utrolig høye på vitamin E, en kraftig antioksidant. E-vitamin er viktig for å regulere og opprettholde immunforsvarets funksjon. Andre matvarer med høye mengder vitamin E inkluderer avokado og mørke bladgrønnsaker.

Skalldyr

Skalldyr er ikke det mange tenker vil forbedre immunforsvaret, men noen typer skalldyr er fullpakket med sink. Sink får ikke så mye oppmerksomhet som mange andre vitaminer og mineraler, men kroppene våre trenger det slik at immuncellene våre kan fungere som tiltenkt.

Variasjoner av skalldyr som er høye i sink inkluderer:

  • krabbe
  • muslinger
  • hummer
  • blåskjell

Relaterte artikler:

Hvordan opprettholde et godt immunforsvar

Nedsatt immunforsvar symptomer

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!