HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Mat som øker forbrenning

Når vi ikke kan gå ned i vekt eller vekttap stanser, skylder vi ofte på lav forbrenning. Hvis stoffskiftet har skylden, kan du motvirke effekten ved å spise visse matvarer?

Hvordan hjelper å spise visse matvarer med å øke stoffskiftet ditt?

Visse matvarer kan øke eller redusere metabolismen, og potensielt påvirke vekttap. Men det er ikke et enkelt, direkte forhold – “Spis dette for å øke stoffskiftet og gå ned i vekt.”

For eksempel får måltider med høyt proteininnhold stoffskiftet til å øke, men det er vanligvis midlertidig. Ved det måltidet er energiforbruket ditt større. Om det faktisk betyr store endringer, eller vekttap er en annen historie.

I tillegg til vekttap er metabolisme ikke den eneste faktoren; mengden vi spiser er også av viktig betydning. Å spise måltider med mye protein, fiber og sunt fett fremmer metthetsfølelse, noe som betyr at det er mindre sannsynlig at vi spiser for mye til neste måltid.

Å spise for lite kan føre til at kroppen din bruker muskler for energi, noe som kan føre til tap av muskelmasse. Hvis kroppen prøver å spare sine energilagre, vil stoffskiftet avta.

Eksperter er enige om at det ikke er noen bestemt mat som vil ha en så betydelig effekt på stoffskiftet, slik at det vil føre til at vi går ned i vekt. Men det er matvarer som kan øke stoffskiftet ditt litt, og det er andre du bør spise i moderasjon eller unngå helt.

Avokado

Avokado inneholder mye sunne flerumettede og enumettede fettstoffer som fremmer metthet. En studie publisert i november 2013 fant at tilsetning av en halv avokado til lunsj kan hjelpe overvektige til å føle seg mer fornøyde og redusere ønsket om å spise i timene etter et måltid.

Siden avokado er en betennelsesdempende matvare, kan det ha en sekundær effekt. Betennelse kan definitivt forstyrre mange forskjellige ting i kroppen din, hvorav en kan være metabolisme. Hvis du prøver å gå ned i vekt, må du være oppmerksom på porsjonsstørrelser. En fjerdedel av avokado har 80 kalorier og 8 gram fett.

Tempeh

Rik på protein og fett, fremmer en følelse av metthet. Siden soyabønner den er laget av er gjæret, inneholder tempeh probiotika, som kan være gunstig for tarmhelsen og kan forbedre immuniteten. Det kan hjelpe deg med å få mer energi og forbrenne mer kalorier.

Chilipepper

Studier viser at å spise krydret mat som chilipepper kan bidra til å øke metabolismen. En metaanalyse publisert i juni 2017 fant at capsaicin, en aktiv forbindelse som finnes i chilipepper, bidrar til å øke metabolismen og kan spille en rolle i vekttap som et resultat.

Bønner

Bønner er en utmerket kilde til protein for å holde deg mett – og aminosyrer, byggesteinene i protein, kan bidra til å bevare muskelmasse og dermed forbrenne flere kalorier mens kroppen din er i ro. Matvarer som fremmer eller bevarer mager muskelmasse er alltid bra for stoffskiftet. I tillegg bidrar fiberen i bønner til å fylle deg med færre kalorier, slik at du kan gå lenger mellom måltidene eller spise mindre generelt.

Helkorn

I motsetning til raffinerte korn inneholder fullkorn fyllfiber, er betennelsesdempende og kan være gunstig for vektkontroll. En studie publisert i mars 2017 antyder at bytte av fullkorn for raffinerte korn kan resultere i en beskjeden økning i hvilemetabolismen.

Egg

Egg har ikke bare lite kalorier, men fordi de er en utmerket kilde til protein og noe sunt fett, gir de økt metthetsfølelse. De er også en god kilde til B-vitaminer, som har vist seg å øke stoffskiftet. B-vitaminer hjelper til med å konvertere maten du spiser til energi, så de hjelper deg med å bearbeide kaloriene bedre og bruke dem til energi.

Relaterte artikler:

Beste trening for fettforbrenning

Beste fettforbrenning

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!