Mat som inneholder proteiner

0
174
Mat som inneholder proteiner
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Protein kan hjelpe deg med å gå ned i vekt og holde deg mett, men det er viktig å spise riktig mengde og riktig type protein for full effekt.

Sjømat

Sjømat er en utmerket kilde til proteiner fordi den vanligvis har lite og sunt fett. Fisk som laks inneholder fettstoffer, men det er den hjertesunne typen; Omega-3 fettsyrer.

Hvitt kjøtt fra fjærkre

Hold deg til det hvite kjøttet av fjærkre for utmerket, magert protein. Mørkt kjøtt har litt høyere fettinnhold. Skinnet er fylt med mettet fett, så fjern det før du spiser.

Melk, ost og yoghurt

Ikke bare er meieriprodukter som melk, ost og yoghurt gode proteinkilder, men de inneholder også verdifull kalsium, og mange er forsterket med vitamin D. Velg skummet melk eller lettmelk, for å holde bein og tenner sterke og for å forebygge osteoporose.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Egg

Egg er en av de billigste proteinformene. Friske voksne trygt kan glede seg over et egg om dagen.

Bønner

En halv kopp bønner inneholder like mye plantebasert protein som 28 gram biff. I tillegg er denne næringsrike maten billig og og full av fiber for at du skal være mett i timevis.

Indrefilet av svin

Dette allsidige kjøttet er 31% mindre fett enn det var for 20 år siden.

Soya

Femti gram soyaprotein daglig kan bidra til å senke kolesterolet med omtrent 3%. Å spise plantebasert soyaprotein i stedet for kilder til protein med høyere fettinnhold – og opprettholde et sunt kosthold – kan være bra for hjertet ditt.

Magert biffkjøtt

Mager biff har omtrent to gram mer mettet fett enn et skinnfritt kyllingbryst. Mager biff er også en utmerket kilde til sink, jern og vitamin B12.

Protein på farten

Hvis du ikke har tid til å sette deg ned til et måltid, kan du ta en proteindrikk, kornblanding eller energibar. Vær sikker på at produktet inneholder minst seks gram protein og inneholder lite sukker og mettet fett.

Protein til frokost

Forskning viser at hvis du inkluderer en proteinkilde som et egg eller en gresk yoghurt til frokost sammen med et fiberrikt korn som fullkornsbrød, vil du føle deg mett lenger og spise mindre gjennom dagen.

Relaterte artikler:

Hva bruker kroppen proteiner til

Hvor mye protein i egg

Annonse fra X-LIFE