Mat som gir høyt kolesterol

0
333
Mat som gir høyt kolesterol
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

MASTERFIT TP 300

7999,-


Matvarer med høyt innhold av kolesterol er ikke bare usunne, selv om noen av dem definitivt er det. Lær mer om mat som gir høyt kolesterol.

Kolesterol er uten tvil et av de mest misforståtte stoffene. I flere tiår unngikk folk sunn men kolesterolrik mat som egg, på grunn av frykten for at disse matvarene ville øke risikoen for hjertesykdom. Nyere undersøkelser viser imidlertid at – for de fleste, vil inntak av sunn mat som inneholder høyt kolesterol ikke skade helsen din. Dessuten er noen kolesterolrike matvarer fylt med viktige næringsstoffer som mangler i mange menneskers dietter.

Denne artikkelen forklarer hvorfor kolesterol i mat ikke er farlig, og du får noen eksempler på mat med høyt nivå av kolesterol som bør unngås.

Hva er kolesterol, og er det usunt?

Kolesterol er et voksaktig stoff som finnes i kroppen din, og i animalske produkter som kjøtt, egg og meieriprodukter. Det spiller en viktige rolle i produksjonen av hormoner, D-vitamin og gallen som er nødvendig for å fordøye fett. Kolesterol er en viktig komponent i hver celle i kroppen din, noe som gir cellemembraner styrke og fleksibilitet. Leveren din produserer alt kolesterolet som kroppen din trenger for å fungere, men kolesterol kan også introduseres gjennom forbruk av animalske produkter. Siden kolesterol ikke blandes godt med væsker (blod), transporteres det av partikler som kalles lipoproteiner, inkludert lav tetthet og høy tetthet lipoprotein – eller LDL og HDL. LDL blir ofte referert til som “dårlig kolesterol”, da det er assosiert med plakkoppbygging i arterier, mens HDL (“godt kolesterol”) hjelper med å skille ut overflødig kolesterol fra kroppen din. Når du bruker ekstra kolesterol, kompenserer kroppen din ved å redusere mengden kolesterol som den naturlig lager. Når kolesterolinntak er for lite, øker kroppen din kolesterolproduksjon for å sikre at det alltid er nok av dette viktige stoffet. Bare rundt 25% av kolesterolet i systemet ditt kommer fra kostholdskilder. Resten produseres av leveren din.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Er kolesterol gjennom kostholdet skadelig?

Forskning har vist at kolesterol i kostholdet ikke påvirker kolesterolnivået i kroppen din betydelig, og data fra populasjonsstudier støtter ikke en sammenheng mellom kolesterol gjennom kostholdet og hjertesykdommer i befolkningen generelt. Selv om kolesterol gjennom kostholdet kan påvirke kolesterolnivået litt, er dette ikke noe problem for de fleste. Faktisk opplever to tredjedeler av verdens befolkning liten eller ingen økning i kolesterolnivået etter å ha spist kolesterolrik mat – selv i store mengder.

Et lite antall mennesker ser ut til å være mer utsatt for mat med høyt kolesterol. Kostholdskolesterol har vist seg å ha innvirkning på LDL-til-HDL-forholdet, som regnes som den beste indikatoren for risikoen for hjertesykdommer. Mens forskning viser at det er unødvendig for folk å unngå kostholdskolesterol, må du huske at ikke alle kolesterolholdige matvarer er sunne.

Matvarer med høyt kolesterol du bør unngå

Mens visse kolesterolrike matvarer er svært næringsrike og gunstige for helsen din, kan andre være skadelige. Her er 4 matvarer med høyt kolesterol som kan påvirke helsen din negativt.

Stekt og frityrstekt mat

Stekt mat – som frityrstekt kjøtt – har høye verdier av kolesterol og bør unngås. Det er fordi de er fylt med kalorier og kan inneholde transfett, noe som øker risikoen for hjertesykdommer og er skadelig for helsen din på mange andre måter. I tillegg har høyt forbruk av stekt mat vært knyttet til økt risiko for hjertesykdommer, overvekt og diabetes.

Hurtigmat

Konsum av hurtigmat er en viktig risikofaktor for en rekke kroniske sykdommer, inkludert hjertesykdommer, diabetes og overvekt. De som ofte konsumerer hurtigmat har en tendens til å ha høyere kolesterol, mer magefett, høyere nivåer av betennelse og nedsatt blodsukkerregulering. Å spise mindre bearbeidet mat og tilberede flere måltider hjemme, er forbundet med lavere kroppsvekt, mindre kroppsfett og reduksjon i risikofaktorer for hjertesykdommer som høyt LDL-kolesterol.

Bearbeidet kjøtt

Bearbeidet kjøtt, som bacon og pølser, er mat med høyt kolesterol som bør begrenses. Høyt forbruk av bearbeidet kjøtt har vært knyttet til økt rate av hjertesykdommer og visse kreftformer som tykktarmskreft. En stor gjennomgang som inkluderte over 614 000 deltakere, fant at hver ekstra 50 gram servering av bearbeidet kjøtt per dag var assosiert med en 42% høyere risiko for å utvikle hjertesykdom.

Desserter

Kaker, is, kaker og andre søtsaker er usunn mat som har en høy mengde kolesterol, samt tilsatt sukker, usunt fett og kalorier. Å ofte hengi seg til disse matvarene kan ha negativ innvirkning på din generelle helse, og føre til vektøkning over tid. Forskning har koblet sukkerinntak til overvekt, diabetes, hjertesykdommer, kognitiv nedgang og visse kreftformer. I tillegg mangler disse matvarene ofte næringsstoffene kroppen din trenger for å fungere optimalt. Det inkluderer vitaminer, mineraler, protein og sunt fett.

Relaterte artikler:

Kolesterol normalverdi

Hvor lang tid tar det å få ned kolesterol

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!