Mat som gir energi

0
103
Mat som gir energi
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Komplekse karbohydrater, sunne fettstoffer og protein tar lengre tid å fordøye, tilfredsstiller sulten og gir en langsom, jevn strøm av energi.

Sukkerholdige drikker, godteri og bakverk gir for mye sukker i blodet ditt, for raskt. Den påfølgende krasjen etterlater deg sliten og sulten igjen. «Komplekse karbohydrater,» sunne fettstoffer og protein tar lengre tid å fordøye, tilfredsstille sulten og gi en langsom, jevn strøm av energi.

Havregryn

Det er et sammensatt karbohydrat. Det betyr at den er full av fiber og næringsstoffer.

Egg

Ett enkelt egg har bare 70 kalorier, og har likevel 6 gram protein. Det gir drivstoff som holder lenge.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kylling

Uten skinn er det en flott kilde til magert protein. Et stykke grillet kylling med noen dampede grønnsaker utgjør en perfekt, lett lunsj som ikke tynger deg ned og vil gi deg drivstoff nok til det er middag.

Bønner

De er en flott kilde til proteiner, spesielt hvis du er vegetarianer eller veganer. Bønner har også rikelig med fiber for å fremme fordøyelsen. De er rike på magnesium også. Det hjelper cellene dine til å lage energi.

Sardiner

De er ikke for alle, men sardiner gir animalsk protein av høy kvalitet for jevn energi.

Valnøtter

Valnøtter er fulle av omega 3 fettsyrer.

Kaffe

Koffein i kaffen er oppkvikkende. Det øker energien din og holder deg mer våken.

Te

En enkel kopp te er en lavkalori måte å erstatte sukkerholdig brus som kan gi deg blodsykkertopper, og deretter krasje energinivået ditt midt på dagen.

Bær

Blåbær, bjørnebær, jordbær; De er perfekte snacks hvis du vil ha noe søtt som ikke har mye kalorier.

Mørk sjokolade

Hvis du bare må ha godteri, er dette et godt valg. Det har lavt sukkerinnhold enn godteri og melkesjokolade.

Vann

Når kroppen din ikke har nok, blir du sliten. Det hjelper også med å føre drivstoff og næringsstoffer til cellene dine og hjelper deg med å bli kvitt avfall.

Mat til trening

Det beste drivstoffet for trening er karbohydrater, helst «komplekse» som frukt, grønnsaker og fullkorn. Sunt fett fra fisk, nøtter, vegetabilske oljer og avokado er utmerket mat når du driver med utholdenhetsidretter som langdistanseløping. Protein kan bidra til å øke et immunsystem nedslitt av trening. Den kan også reparere muskler etter trening, som når du for eksempel løfter vekter eller løper.

Relaterte artikler:

Sunn mat som gir energi

Energi i mat

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!