Mat som forbrenner magefettet

0
370
Mat som forbrenner magefettet
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Å forbrenne magefettet er et vanlig mål når du skal gå ned i vekt. Lær mer om mat om forbrenner magefettet.

Mat som forbrenner magefettet

Magefett er spesielt skadelig for helsen din. Forskning antyder sterk sammenheng med sykdommer som diabetes type 2 og hjertesykdom. Av denne grunn kan det å forbrenne magefettet ha betydelige fordeler for din helse og velvære. Her har du 6 evidensbaserte måter som forbrenner magefettet.

Unngå sukker og sukkerholdige drikker

Mat med tilsatt sukker er dårlig for helsen din. Å spise mye av disse typer mat kan føre til vektøkning. Studier viser at tilsatt sukker har skadelige effekter på metabolsk helse. Flere studier har indikert at overflødig sukker, hovedsakelig på grunn av store mengder fruktose, kan føre til fettoppbygging rundt mage og lever. Sukker er halvparten glukose og halvparten fruktose. Når du spiser mye tilsatt sukker, blir leveren overbelastet med fruktose og tvinges til å gjøre det om til fett.

Flytende sukker er enda verre. Hjernen ser ikke ut til å registrere flytende kalorier på samme måte som faste kalorier, så når du drikker sukkersøtede drikker, ender du opp med å spise mer kalorier totalt. En studie observerte at barn hadde 60% større sannsynlighet for å utvikle overvekt med hver ekstra daglig servering av sukkersøtede drikker.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


Spis mer protein

Protein kan være det viktigste makronæringsstoffet for vekttap. Forskning viser at det kan redusere sug etter mat med 60%, øke metabolismen med 80–100 kalorier per dag, og hjelpe deg med å spise opptil 441 færre kalorier per dag. Hvis vekttap er målet ditt, kan tilsetning av protein være den mest effektive endringen du kan gjøre i kostholdet ditt. Protein kan ikke bare hjelpe deg å gå ned i vekt, men det kan også hjelpe deg å unngå å gå opp i vekt igjen. Protein kan være spesielt effektivt for å redusere magefett. En studie viste at folk som spiste mer og bedre protein hadde mye mindre magefett.

Spis færre karbohydrater

Å spise færre karbohydrater er en veldig effektiv måte å forbrenne magefett på. Dette støttes av en rekke studier. Når folk kutter karbohydrater, går appetitten ned og de mister vekt. Mer enn 20 randomiserte kontrollerte studier har nå vist at dietter med lite karbohydrater noen ganger fører til 2-3 ganger mer vekttap enn dietter med lite fett. Å unngå raffinerte karbohydrater, som sukker, godteri og hvitt brød – bør være tilstrekkelig, spesielt hvis du holder proteininntaket høyt. Hvis målet er å gå ned i vekt raskt, reduserer noen mennesker karboinntaket til 50 gram per dag. Dette setter kroppen din i ketose, en tilstand der kroppen din begynner å brenne fett ettersom det viktigste drivstoffet og appetitten reduseres. Lavkarbo-dietter har mange andre helsemessige fordeler i tillegg til bare vekttap. For eksempel kan de forbedre helsen betydelig hos personer med diabetikere av type 2.

Spis fiberrik mat

Kostholdsfibre er for det meste ufordøyelig. Å spise rikelig med fiber kan bidra til vekttap. Imidlertid er typen fiber viktig. Det ser ut til at det er de løselige og tyktflytende fibrene har en effekt på vekten din. Dette er fibre som binder vann og danner en tykk gel. Denne gelen kan dramatisk redusere bevegelsen av mat gjennom fordøyelsessystemet. Det kan også bremse fordøyelsen og absorpsjonen av næringsstoffer. Sluttresultatet er en langvarig følelse av metthet og redusert matlyst. Dette innebærer at løselig fiber kan være spesielt effektivt for å redusere skadelig magefett. Den beste måten å få i seg mer fiber er å spise mye plantemat, inkludert grønnsaker og frukt. Belgfrukter er også en god kilde, i tillegg til noen frokostblandinger, for eksempel hele havre.

Trene regelmessig

Trening er blant de beste tingene du kan gjøre for å øke sjansene dine for å leve et langt, sunt liv og unngå sykdom. Å hjelpe til med å forbrenne magefett er blant de fantastiske helsemessige fordelene ved trening. Vekttrening og aerob trening vil redusere fett over hele kroppen. Aerob trening – som å gå, løpe og svømme – kan gi store reduksjoner i magefettet. En annen studie fant at trening bidro til å opprettholde ønsket kroppsvekt. Trening fører også til redusert betennelse, lavere blodsukkernivå og forbedringer i andre metabolske problemer forbundet med overflødig bukfett.

Vær bevisst på matinntaket

De fleste vet at det du spiser er viktig, men mange vet ikke spesifikt hva de spiser. En person kan tro at de har et kosthold med høyt proteininnhold eller lite karbohydrater, men uten å følge med er det lett å overvurdere eller undervurdere matinntaket. Sporing av matinntak betyr ikke at du trenger å veie og måle alt du spiser. Sporing av inntak nå og da i noen dager på rad kan hjelpe deg med å realisere de viktigste områdene for endring. Å planlegge fremover kan hjelpe deg med å oppnå spesifikke mål, som å øke proteininntaket til 25–30% av kaloriene eller kutte ned på usunne karbohydrater.

Relaterte artikler:

Hva er et variert kosthold

Lavglykemisk koshold

Annonse fra X-LIFE