Mat som forbrenner fett

0
89
Mat som forbrenner fett
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Hva slags mat du spiser vil i stor grad påvirke hvor raskt kroppen din forbrenner fett. Her får du en oversikt over matvarer som forbrenner mye fett.

Quinoa

Quinoa er en ernæringsmessig stjerne som hører hjemme i kostholdet ditt når du skal gå ned i vekt. Dette hele kornet har 8 gram protein som demper sulten, og 5 gram fiber per kopp, og du får også jern, sink, selen og vitamin E. Quinoa er like enkel å tilberede som ris. Bland en del grønnsaker, nøtter eller magert protein for en rask middag.

Kanel

Noen studier antyder at kanel kan ha en stabiliserende effekt på blodsukkernivået. Dette kan dempe appetitten, spesielt hos personer med diabetes type 2. Nesten alle kan dra nytte av kanel for å forbrenne mer fett. Rør litt inn i kaffe, te eller yoghurt for å tilsette sødme uten å tilsette kalorier.

Paprika

Varm paprika har et smaksfritt kjemisk stoff som kalles capsaicin. Det er mer rikelig i habaneros, men jalapeños har det også. Capsaicin ser ut til å dempe appetitten og fremskynde stoffskiftet litt, men bare over kort tid. Det har sannsynligvis ikke så stor innvirkning på vekten, med mindre du spiser mindre mat fordi det er krydret.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Grønn te

Flere studier antyder at grønn te kan fremme vekttap ved å stimulere kroppen til å forbrenne fett. Grønn te inneholder katekiner, en type fytokjemikalier som kort kan påvirke stoffskiftet. For å få mest mulig utbytte, kan det hende du trenger å drikke grønn te flere ganger om dagen.

Grapefrukt

Grapefrukt har ikke magiske fettforbrenningsegenskaper, men det kan hjelpe deg med å føle deg mett med færre kalorier. Det er fordi den løselige fiberen tar lengre tid å fordøye. Å ha en halv grapefrukt eller et glass grapefruktjuice før et måltid fyller deg opp, slik at du spiser færre kalorier i løpet av måltidet.

Gresk yogurt

Gresk yoghurt har nesten dobbelt så mye protein som andre yoghurter. Det tar lengre tid å forlate magen, slik at du blir mett og fornøyd lenger. I tillegg forbrenner du mer kalorier som fordøyer protein enn karbohydrater. Velg typer som er fettfattige og har lite sukker.

Vannmelon

Mat som er rik på vann, tar mer plass i tarmen. Dette signaliserer kroppen om at du har fått nok å spise og etterlater mindre plass til annen mat. Mange rå frukt og grønnsaker er fulle av vann og næringsstoffer og er kalorifattige. Vannmelon er et godt eksempel. Det er en god kilde til antioksidanten lykopen og gir deg litt A- og C-vitamin også.

Pærer og epler

Pærer og epler har også høyt vanninnhold. Spis dem med skrell for ekstra fiber, som vil holde deg mett lenger. Gå for hel frukt i stedet for fruktjuice. Du får mer fiber, og du må tygge fruktene. Dette tar lenger tid, og du vil forbrenne noen få kalorier på å tygge, i motsetning til en smoothie.

Bær

Som andre frukt er bær rik på vann og fiber, noe som kan holde deg mett lenger. De er også søte, og tilfredsstiller søtsuget for en brøkdel av kaloriene du får fra småkaker eller brownies. Blåbær er et godt alternativ, fordi de fleste butikker har dem og de er lastet med antioksidanter.

Rå grønnsaker

Rå grønnsaker er utrolig sunn mat. De tilfredsstiller sulten og er fulle av vann for å hjelpe deg med å føle deg mett lenger. De har også lite kalorier. En halv kopp selleri har bare 8 kalorier. Prøv selleri med litt peanøttsmør eller gulrøtter i salsadipp. Når du har lyst på chips, spis heller grønnsaker i dipp.

Relaterte artikler:

Mettende mat med lite kalorier

Hvor mange kalorier kan jeg spise for å gå ned i vekt

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!