Mat som er bra for magen

0
83
Mat som er bra for magen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Magen og fordøyelsen spiller en viktig rolle i helsen din, fordi den er ansvarlig for å absorbere næringsstoffer og eliminere avfall.

Dessverre lider mange mennesker med fordøyelsesproblemer som oppblåsthet, kramper, gass, magesmerter, diaré og forstoppelse av mange forskjellige årsaker. Enkelte tilstander, som irritabel tarmsyndrom (IBS), Gastroesophageal Reflux Disease (GERD), Crohns sykdom, divertikulitt og halsbrann, kan sette deg i fare for mer alvorlige fordøyelsesproblemer. Selv en sunn person kan imidlertid oppleve fordøyelsesproblemer på grunn av mangel på fiber eller probiotisk rik mat i kostholdet.

Her er de beste matvarene for å forbedre fordøyelsen.

Yoghurt

Yoghurt inneholder probiotika, som kan hjelpe fordøyelsen ved å fremme sunne bakterier i fordøyelseskanalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


Epler

Pektinet som finnes i epler, bidrar til å øke avføringsmassen og bevegelsen gjennom fordøyelseskanalen. Det kan også redusere betennelser.

Fennikel

Fennikelens fiberinnhold og krampeløsende middel kan forbedre fordøyelsen ved å begrense noen negative gastrointestinale symptomer.

Kefir

Kefirs unike ingrediens , «korn» laget av gjær og bakterier, ser ut til å forbedre fordøyelsen og redusere betennelse i tarmen.

Chiafrø

Fiberinnholdet i chiafrø kan hjelpe fordøyelsen ved å fremme veksten av probiotika i tarmen og bidra til regelmessig avføring.

Papaya

Papaya inneholder papain, som er et sterkt fordøyelsesenzym som bidrar til sunn fordøyelse av proteiner. Det kan også lindre IBS-symptomer.

Helkorn

På grunn av det høye fiberinnholdet, kan hele korn støtte sunn fordøyelse ved å tilsette volum til avføringen, redusere forstoppelse og mate de sunne tarmbakteriene.

Rødbeter

Rødbeterens næringsstoffer kan bidra til å forbedre fordøyelsen ved å hjelpe fôrvennlige tarmbakterier og bidra til volum i avføringen.

Ingefær

Ingefær ser ut til å fremskynde matens bevegelse gjennom magen, og lette visse bivirkninger forbundet med langsom fordøyelse. Det har også blitt brukt til å behandle kvalme, inkludert morgenkvalme under graviditet.

Grønne grønnsaker

Grønne grønnsaker spiller en rolle i sunn fordøyelse ved å gi fiber og magnesium til kostholdet ditt, i tillegg til å mate gode bakterier i tarmen.

Laks

Omega-3-ene som finnes i laks kan redusere betennelse i tarmen din, og dermed forbedre fordøyelsesprosessen.

Buljong

Gelatinet som finnes i buljong kan bidra til å forbedre fordøyelsen og beskytte tarmveggen. Det kan være nyttig for å lindre inflammatoriske tarmsykdommer.

Peppermynte

Peppermynte har vist seg å forbedre fordøyelsen. Det kan lindre IBS-symptomer og presse maten raskere gjennom fordøyelseskanalen.

Relaterte artikler:

Hvorfor er grønnsaker sunt

Grønnsaker med mye fiber

Annonse fra X-LIFE