Mat som dreper kreftceller

0
429
Mat som dreper kreftceller
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Mange matvarer inneholder gunstige forbindelser som kan bidra til å redusere veksten av kreft. Lær mer om hvilken mat som dreper kreftceller.

Hva du spiser kan påvirke mange sider av helsen din drastisk, inkludert risikoen for å utvikle kroniske sykdommer som hjertesykdom, diabetes og kreft. Spesielt utvikling av kreft har vist seg å være sterkt påvirket av kostholdet ditt. Det er også flere studier som viser at et høyere inntak av visse matvarer kan være forbundet med en lavere risiko for kreftsykdommer.

Mat som dreper kreftceller

Her får 13 matvarer som kan forebygge og redusere risikoen for kreft.

Brokkoli

Brokkoli inneholder sulforaphane, en forbindelse som har vist seg å forårsake tumorcelledød og redusere tumorstørrelse i prøverør. Et høyere inntak av denne type grønnsaker kan også være forbundet med en lavere risiko for tykktarmskreft.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Gulrøtter

Noen studier har funnet en sammenheng mellom gulrotkonsum og redusert risiko for kreft i prostata, lunge og mage.

Bønner

Bønner inneholder mye fiber, noe som kan beskytte mot tykktarmskreft. Studier av mennesker har funnet at et høyere inntak av bønner kan redusere risikoen for kolorektale svulster og tykktarmskreft.

Bær

Noen prøverør- og dyreforsøk har funnet at forbindelsene i bær kan redusere veksten og spredningen av visse krefttyper.

Kanel

Testrørforsøk har funnet at kanelekstrakt kan bidra til å redusere vekst og spredning av svulster. Mer forskning på mennesker er nødvendig.

Nøtter

Noen studier har funnet at et økt inntak av nøtter kan redusere risikoen for kreft. Forskning viser at noen spesifikke typer som Brasilnøtter og valnøtter også kan være knyttet til en lavere risiko for kreft.

Olivenolje

Flere studier har vist at et høyere inntak av olivenolje kan være assosiert med redusert risiko for visse typer kreft.

Gurkemeie

Gurkemeie inneholder curcumin, et kjemikalie som har vist seg å redusere veksten av mange typer kreft og lesjoner i prøverør og humane studier.

Sitrusfrukter

Studier har funnet at et høyere inntak av sitrusfrukter kan redusere risikoen for visse typer kreftformer, inkludert kreft i bukspyttkjertelen og magesekken, sammen med kreft i fordøyelsessystemet og øvre luftveier.

Linfrø

Noen studier har funnet at linfrø kan redusere kreftveksten i bryst- og prostatakreft. Det inneholder også mye fiber, noe som kan redusere risikoen for tykktarmskreft.

Tomater

Noen studier har funnet at et høyere inntak av tomater og lykopen kan redusere risikoen for prostatakreft. Imidlertid er det behov for flere studier.

Hvitløk

Hvitløk inneholder allicin, en forbindelse som har vist seg å drepe kreftceller i prøverørsstudier. Studier har funnet at å spise mer hvitløk kan føre til redusert risiko for mage-, prostata- og tykktarmskreft.

Fet fisk

Fet fisk kan redusere risikoen for kreft. Fet fisk inneholder vitamin D og omega-3 fettsyrer, to næringsstoffer som antas å beskytte mot kreft.

Kosthold og kreft

Etter hvert som ny forskning kommer, har det blitt stadig tydeligere at kostholdet ditt kan ha stor innvirkning på risikoen for kreft. Selv om det er mange matvarer som har potensiale til å redusere spredning og vekst av kreftceller, er nåværende forskning begrenset til prøverørs-, dyre- og observasjonsstudier. Flere studier er nødvendige for å forstå hvordan disse matvarene direkte kan påvirke kreftutviklingen hos mennesker. I mellomtiden er det sikkert at et kosthold som er rikt på hele matvarer, sammen med en sunn livsstil, vil forbedre mange aspekter ved helsen din.

Relaterte artikler:

Sunn mat som får deg ned i vekt

Hvilken fisk er sunnest

Annonse fra X-LIFE