Mat når man er syk

0
296
Mat når man er syk
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Hippokrates sa en gang: «La mat være din medisin, og medisin være din mat.» Når du er syk, er det viktigere enn noen gang å spise riktig mat.

Mat når man er syk

Enkelte matvarer har kraftige egenskaper som kan støtte kroppen din mens den kjemper mot en sykdom. De kan lindre visse symptomer og til og med hjelpe deg med å bli frisk raskere.

Dette er den beste maten å spise når du er syk.

Kyllingsuppe

Kyllingsuppe er en god kilde til væsker, kalorier, protein, vitaminer og mineraler. Det er også et naturlig dekongestant og kan blokkere celler som forårsaker hoste og en tett nese.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Buljong

Å drikke buljong er en deilig og næringsrik måte å holde seg hydrert på, og det fungerer også slimløsende når det er varmt.

Hvitløk

Hvitløk kan bekjempe bakterier, virus og stimulere immunforsvaret. Det hjelper deg å unngå sykdom og komme deg raskere når du blir syk.

Kokosnøttvann

Kokosnøttvann har en søt, deilig smak. Det gir væsker og elektrolytter du trenger for å holde deg hydrert mens du er syk.

Te

Te er en god kilde til væsker og fungerer som et naturlig slimløsende middel når det er varmt. Svart te kan redusere veksten av bakterier i halsen, og echinacea te kan forkorte lengden på forkjølelse eller influensa.

Honning

Honning har antibakterielle effekter og stimulerer immunforsvaret. Det kan også bidra til å lindre hoste hos barn over 12 måneders alder.

Ingefær

Ingefær er veldig effektiv til å lindre kvalme. Det har også betennelsesdempende og antioksidantvirkninger.

Krydret mat

Krydret mat inneholder capsaicin, som kan bidra til å bryte opp slim, men også stimulere produksjon av slim. Det kan være effektivt til å lindre hoste forårsaket av irritasjon.

Bananer

Bananer er en god kilde til kalorier og næringsstoffer. De kan også bidra til å lindre kvalme og diaré.

Havregryn

Havregryn er en god kilde til næringsstoffer og lett å spise. Det kan stimulere immunforsvaret ditt, forbedre kontrollen av blodsukkeret og redusere betennelsen i fordøyelsessystemet.

Yoghurt

Yoghurt er lett å spise og en god kilde til kalorier, protein, vitaminer og mineraler. Noen yoghurt inneholder også probiotika, noe som kan hjelpe deg å bli sykere ofte og bli raskere.

Frukt

Mange frukter inneholder flavonoider kalt antocyaniner som kan bekjempe virus og bakterier og stimulere immunforsvaret. Flavonoidtilskudd kan også være fordelaktig.

Avokado

Avokado er fulle av vitaminer, mineraler og sunt fett som kan redusere betennelse og stimulere immunforsvaret.

Bladgrønne grønnsaker

Bladgrønne grønnsaker er fulle av fiber og næringsstoffer du trenger når du er syk. De inneholder også gunstige planteforbindelser.

Laks

Laks er en utmerket kilde til proteiner. Den inneholder også omega-3 fettsyrer og D-vitamin, som bekjemper betennelse og øker immunforsvaret.

Relaterte artikler:

Mat som hjelper mot kvalme

Mat med mye fiber

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!