Mat med sink

0
170
Mat med sink
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Sink metaboliserer næringsstoffer, opprettholder immunforsvaret ditt og reparerer kroppens vev. Lær mer om mat som er rik på sink.

Mat med sink

Sink er et mineral som er viktig for god helse, og kreves for funksjonene til over 300 enzymer og involvert i mange viktige prosesser i kroppen din. Kroppen din lagrer ikke sink, så du må spise nok hver dag for å sikre at du oppfyller dine daglige behov. Det anbefales at menn spiser 11 mg sink per dag, mens kvinner trenger 8 mg. Imidlertid, hvis du er gravid, trenger du 11 mg per dag, og hvis du ammer, trenger du 12 mg. Noen mennesker har en risiko for sinkmangel, inkludert små barn, tenåringer, eldre og kvinner som er gravide eller ammer. Å spise et sunt balansert kosthold som inkluderer sinkrik mat, bør imidlertid tilfredsstille alles behov.

Her er 10 av de beste matvarene som er høye sink.

Kjøtt

Kjøtt er en utmerket sinkskilde. En servering på 100 gram rått kjøttdeig gir 44% av DV.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Skalldyr

Skalldyr som østers, krabbe, blåskjell og reker kan alle bidra til dine daglige sinkbehov.

Belgfrukter

Belgfrukter inneholder høye mengder sink. Imidlertid inneholder de fytater, noe som reduserer absorpsjonen. Behandlingsmetoder som oppvarming, spiring, bløtlegging eller gjæring kan bidra til å forbedre biotilgjengeligheten.

Frø

Noen frø som hamp, gresskar, squash og sesamfrø inneholder betydelige mengder sink. De er også en god kilde til fiber, sunt fett og vitaminer, noe som gjør dem til et sunt tilskudd til kostholdet ditt.

Nøtter

Nøtter er en sunn og praktisk matbit som kan øke inntaket av sink og mange andre sunne næringsstoffer.

Meieriprodukter

Meieriprodukter er gode kilder til sink. De inneholder også protein, kalsium og vitamin D, som alle er viktige næringsstoffer for beinhelsen.

Egg

Ett stort egg inneholder 5% av DV for sink, i tillegg til en rekke andre næringsstoffer, inkludert protein, sunt fett, B-vitaminer, selen og kolin.

Helkorn

Helkorn kan gi en kilde til sink i kostholdet ditt. Det kan hende at sinkene de gir ikke blir absorbert så godt som andre kilder på grunn av tilstedeværelsen av fytater.

Grønnsaker

De fleste grønnsaker er dårlige kilder til sink, men noen inneholder moderate mengder og kan bidra til dine daglige behov, spesielt hvis du ikke spiser kjøtt.

Mørk sjokolade

Mørk sjokolade kan være en kilde til sink. Imidlertid er det også mye kalorier og sukker, så det bør spises med måte og ikke som en primær kilde til sink.

Sink i mat

Sink er et essensielt mineral, og å spise nok er viktig for å opprettholde god helse. Den beste måten å sikre at du får nok sink, er å spise et variert kosthold med gode kilder til sink, som kjøtt, sjømat, nøtter, frø, belgfrukter og meieriprodukter. Disse matvarene kan være enkle og gode tillegg til kostholdet ditt. Hvis du er bekymret for at du ikke får nok sink gjennom kostholdet ditt, bør du vurdere å snakke med helsepersonellet om muligheten for å ta et tilskudd.

Relaterte artikler:

Sink tilskudd

Sink og selen

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!