Mat med mye stivelse

0
190
Mat med mye stivelse

Stivelse er den mest konsumerte typen karbohydrater, og en viktig energikilde for mange mennesker. Hvilken mat inneholder mye stivelse?

Karbohydrater kan deles inn i tre hovedkategorier: sukker, fiber og stivelse. Stivelse er klassifisert som komplekse karbohydrater, siden de består av mange sukkermolekyler som er koblet sammen. Kornblandinger og rotgrønnsaker er vanlige kilder. Tradisjonelt har komplekse karbohydrater blitt sett på som sunnere alternativer, og frigjør gradvis sukker i blodet, snarere enn å føre til at blodsukkernivået raskt øker.

Mat med mye stivelse

Havre (57,9%)

Havre er blant de sunneste kornene du kan spise. De gir en god mengde protein, fiber og fett, samt et bredt utvalg av vitaminer og mineraler. Dette gjør havre til et utmerket valg for en sunn frokost. Videre har studier vist at havre kan hjelpe deg å gå ned i vekt, redusere blodsukkernivået og redusere risikoen for hjertesykdom.

Selv om havre er en av de sunneste matvarene og et utmerket tillegg til kostholdet ditt, inneholder det også med mye stivelse. En kopp havre (81 gram) inneholder 46,9 gram stivelse, eller 57,9 vekt%.

Helkornsmel (57,8%)

Sammenlignet med raffinert mel, er hele hvetemelet mer næringsrikt og har lavere stivelsesinnhold. Dette gjør det til et bedre alternativ. For eksempel inneholder 1 kopp (120 gram) fullkornsmel 69 gram stivelse, eller 57,8 vekt%. Selv om begge typer mel inneholder en tilsvarende mengde karbohydrater, har hel hvete mer fiber og er mer næringsrik. Dette gjør det til et mye sunnere alternativ for oppskriftene dine.

Nudler (56%)

Nudler er en populær mat fordi det er billig og enkelt å lage. Imidlertid er det sterkt bearbeidet og har generelt lite næringsstoffer. I tillegg er de vanligvis rik på fett og karbohydrater. For eksempel inneholder en pakke 54 gram karbohydrater og 13,4 gram fett. De fleste karbohydrater fra nudler kommer fra stivelse. En pakke inneholder 47,7 gram stivelse.

Ris (28,7%)

Ris den maten det blir konsumert mest av i verden. Den har også mye stivelse, spesielt ukokt. For eksempel inneholder 3,5 gram (100 gram) ukokt ris 80,4 gram karbohydrater, hvorav 63,6% er stivelse. Når ris tilberedes synker imidlertid stivelsesinnholdet dramatisk. Derfor inneholder 3,5 gram kokt ris bare 28,7% stivelse, fordi kokt ris inneholder mye mer vann.

Pasta (26%)

Pasta er en type nudler som vanligvis er laget av durumhvete. Den kommer i mange forskjellige former, for eksempel spaghetti, makaroni og fettuccine, for bare å nevne noen. Som ris har pasta mindre stivelse når den blir kokt fordi den gelatinerer i varme og vann. For eksempel inneholder tørr spaghetti 62,5% stivelse, mens kokt spaghetti inneholder bare 26% stivelse.

Mais (18,2%)

Mais er et av de mest konsumerte kornene. Den har også det høyeste stivelsesinnholdet blant hele grønnsaker. For eksempel inneholder en kopp (141 gram) maiskjerner 25,7 gram stivelse. Selv om det er en stivelsesholdig grønnsak, er mais veldig næringsrik og et flott tillegg til kostholdet ditt. Den er spesielt rik på fiber, så vel som vitaminer og mineraler som folat, fosfor og kalium.

Poteter (18%)

Poteter er utrolig allsidig og mat i mange husholdninger. De er ofte blant de første matvarene vi tenker på når det gjelder stivelsesholdig mat. Interessant er det at poteter ikke inneholder så mye stivelse som mel, bakevarer eller frokostblandinger, men de inneholder mer stivelse enn andre grønnsaker. For eksempel inneholder en mellomstor bakt potet (138 gram) 24,8 gram stivelse. Poteter er en utmerket del av et balansert kosthold fordi de er en god kilde til vitamin C, vitamin B6, folat, kalium og mangan.

Mat med mye stivelse

Stivelse er det viktigste karbohydratet og er vanlig i kostholdet til veldig mange mennesker. I moderne dietter har mat med mye stivelse en tendens til å være svært raffinert og strippet for fiber og næringsstoffer. Disse matvarene inkluderer raffinert hvetemel, bagels og maismel. For å opprettholde et sunt kosthold, bør det være mål å begrense inntaket av disse matvarene. Kosthold med raffinert stivelse er knyttet til en høyere risiko for diabetes, hjertesykdom og vektøkning. I tillegg kan de føre til at blodsukkeret stiger raskt og deretter faller kraftig. Dette er spesielt viktig for personer med diabetes og prediabetes, siden kroppene ikke effektivt kan fjerne sukker fra blodet.

På den annen side bør uforedlede stivelseskilder som havre og poteter og andre som er nevnt over, være en viktig del av kostholdet. De er gode kilder til fiber og inneholder en rekke vitaminer og mineraler.

Relaterte artikler:

Mat med høyt proteininnhold

Hva er bærekraftig mat