Mat med mye proteiner

0
63
Mat med mye proteiner
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OPPTIL 30% RABATT!

Å spise mat med mye protein har mange fordeler, inkludert vekttap og å føle seg mettere etter å ha spist. Lær mer om hvilken proteinrik mat du kan spise.

Selv om å spise mye protein kan være gunstig, er det en viktig del av å holde seg sunn å spise et balansert kosthold. Å spise et proteinrikt kosthold kan hjelpe folk å gå ned i vekt fordi det kan hjelpe dem å unngå å spise for mye. En diett med høyt proteininnhold kan bidra til å bygge muskelmasse når det kombineres med trening. Mager muskelmasse hjelper til med å forbrenne flere kalorier gjennom dagen, noe som også kan hjelpe med vekttap.

Følgende er noen av de beste proteinrike matvarer som en person kan konsumere for å hjelpe dem med å gå ned i vekt.

Svarte bønner

Svarte bønner er ofte en billig kilde til protein. Svarte bønner kan tilberedes på en rekke måter, noe som gjør dem til en veldig allsidig ingrediens når du tilbereder måltider.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!


Mais

Gul mais har omtrent 15,6 gram protein per kopp. I tillegg inneholder mais også en god mengde fiber og mineraler, inkludert kalsium.

Laks

Laks regnes som en fet fisk, noe som betyr at den er full av omega-3 fettsyrer. Laks er også en utmerket kilde til proteiner og kan hjelpe en person til å føle seg mer fornøyd med måltidene. Laks er kanskje ikke så budsjettvennlig som noen andre proteinalternativer.

Poteter

Poteter har rykte på seg som en stivelsesholdig karbohydrat, men er gode kilder til næringsstoffer, inkludert protein. En medium potet med skall inneholder litt over 4 gram protein.

Brokkoli

En kopp rå brokkoli har nesten 2,6 gram protein og inneholder en rekke næringsstoffer som folat og kalium.

Blomkål

Blomkål har mye protein med veldig få kalorier. En kopp hakket blomkål har 27 kalorier og 2 gram protein.

Egg

Egg er en utmerket kilde til protein, næringsstoffer og sunne fettstoffer. En rekke studier har vist at egg kan hjelpe folk til å føle seg mer fornøyde og hindre dem i å spise for mye.

Storfekjøtt

Biff tilbyr store mengder protein per porsjon. Det er en rekke forskjellige typer biff å velge mellom for vekttap. Personer som følger et moderat karbohydratdiett, bør spise mager biff, mens en person med et lavkarbokosthold kan spise fetere biff.

Kyllingbryst

Kyllingbryst er en mager proteinkilde. De fleste kaloriene kommer direkte fra protein når de serveres uten skinn. Et 136 gram kyllingbryst uten skinn gir rundt 26 gram protein.

Havre

Havre gir ca 17 g protein per 100 gram. De er også en kilde til komplekse karbohydrater. Rå havre er enkel å tilberede som havregryn, og folk kan kombinere det med en rekke sunne matvarer, som frukt og nøtter. Folk bør unngå tilberedte havregryn, da de ofte inneholder tilsatt sukker.

Tunfisk

Tunfisk er en utmerket og allment tilgjengelig proteinkilde som også har et lavt kalorietall. Tunfisk er en mager fisk med minimalt fett. Legg tunfisk til salater, smørbrød og snacks.

Belgfrukter

Belgfrukter inneholder både fiber og protein. Dette gjør dem til et godt valg som en del av et vekttapdiett, fordi de kan være ganske mettende. Noen mennesker kan imidlertid ha problemer med å fordøye belgfrukter.

Hampfrø

Folk kan bruke hampfrø i salater som erstatning for krutonger. Hampfrø tilbyr ca 9,5 gram protein per spiseskje. De er ganske enkle å finne i de fleste dagligvarebutikker, men kan være dyre.

Soltørkede tomater

Soltørkede tomater er et utmerket tillegg til mange retter og er allment tilgjengelige. De tilbyr både en god proteinkilde, i tillegg til ekstra næringsstoffer og fiber.

Artisjokker

Artisjokker inneholder mye fiber og gir en god mengde protein. Artisjokker er veldig allsidige og egner seg til bruk i en rekke oppskrifter. Artisjokker er vanligvis enkle å finne i de fleste dagligvarebutikker.

Erter

Erter inneholder mye protein, fiber og andre næringsstoffer. Erter er billige, enkle å finne og kan brukes i mange oppskrifter.

Svinekjøtt

Magert svinekjøtt er en god proteinkilde. Svinekjøtt og indrefilet er gode valg for måltider. Folk bør unngå bearbeidede svinekjøttprodukter som bacon.

Kalkun

Kalkun gir mye proteiner. Beinfri kalkun kan gi omtrent 13 gram protein per 100 gram.

Kikerter

Kikerter er et sunt vegetarisk protein med høyt fiberinnhold og fulle av næringsstoffer som støtter hjerte- og beinhelse. De forebygger også kreft.

Quinoa

Quinoa er en av de eneste komplette kildene til vegetarisk protein. Quinoa inneholder alle de 11 aminosyrene som trengs for å gjøre et protein komplett, noe som gjør det til et utmerket valg for vegetarianere, veganere og de som ikke spiser mye kjøtt.

Gresk yogurt

Vanlige, fettfattige greske yoghurter inneholder så mye som 19 gram protein. Folk som ønsker å gå ned i vekt bør begrense eller unngå gresk yoghurt som inneholder tilsatt sukker.

Mandler

Nøtter har rykte på seg for å være kaloririke, men med litt porsjonskontroll kan tørrstekte eller rå mandler gi en mettende, proteinrik matbit.

Melk

Kumelk er en utmerket kilde til proteiner for mennesker som tåler å drikke melk. En servering på 8 gram melk inneholder 8 gram protein.

Linser

Linser gir en heftig dose planteprotein og fiber. De er veldig rimelige og kan fremme hjertehelsen.

Gresskarfrø

Gresskarfrø er fulle av protein og mineraler, som magnesium og selen. Folk som ønsker å gå ned i vekt, bør holde seg borte fra oljebrente gresskarfrø og velge tørrstekte frø i stedet.

Avokado

Avokado inneholder sunt fett, så vel som protein. Avokado inneholder ikke bare protein og hjertesunt umettet fett, men de inneholder også gode nivåer av fiber og næringsstoffer, som kalium.

Pistasjenøtter

Pistasjenøtter er en rimelig lavkalorinøtt som inneholder en stor porsjon protein.

Chiafrø

Dette lille frøet pakker mer enn 20 gram protein per 100 gram frø, sammen med omega-3, fiber og kalsium. Veganere bruker ofte chiafrø som erstatning for egg, og mange liker å legge dem til smoothies eller salater for ekstra helsemessige fordeler.

Kveite

Denne hvite fisken er en utmerket kilde til magert protein med nesten 30 gram protein i en halv filet.

Asparges

Asparges får over en fjerdedel av kaloriene sine fra protein. Den er også full av næringsstoffer, inkludert B-vitaminer og inneholder lite karbohydrater.

Rosenkål

Rosenkål er fulle av protein, fiber og vitaminer. En servering med en kopp inneholder nesten 3 g protein.

Spelt

Spelt er en type avskallet hvete som har et veldig høyt proteininnhold. Den har økt i popularitet og er ofte tilgjengelig med spesialmel.

Relaterte artikler:

Proteiner i mat

Proteinrik middag

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-