Mat med mye kalorier

0
466
Mat med mye kalorier
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

For noen mennesker kan det være like vanskelig å legge på seg, som det er å miste vekt for andre. Lær mer om sunn mat med mye kalorier.

Mat med mye kalorier

Bare å legge visse matvarer til kostholdet ditt kan imidlertid gjøre vektøkningen både sunn og mer effektiv. Her er 18 av de beste matvarene som hjelper deg å gå opp i vekt eller tilsette muskler, den sunne måten.

Protein smoothies

Det er mange deilige proteinsmoothieoppskrifter. Unngå de fleste kommersielle versjoner, som kan inneholde tilsatt sukker og ikke er like næringsrike.

Melk

Å drikke melk er en fin måte å tilsette protein i kostholdet ditt. Den inneholder både kasein og myseproteiner.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Ris

Ris er en flott kilde til karbohydrater som er enkle å konsumere og fordøye. Noen typer ris er imidlertid høye på arsen.

Nøtter

Nøtter og nøttesmør er deilig god kalori-godbit. De er flotte for deg og enkle å legge til mange forskjellige snacks eller oppskrifter.

Rødt kjøtt

Rødt kjøtt er en utmerket kilde til proteiner som vil hjelpe deg å få muskler. Den inneholder leucin, en aminosyre som hjelper til med å stimulere syntesen av muskelproteiner. Jo fetere kjøtt, jo mer kalorier tar du i deg.

Sunn stivelse

Sunne stivelser er en flott måte å få i seg viktige næringsstoffer og fiber, øke kaloriinntaket og øke muskelglykogenlagrene.

Fet fisk

Laks og annen fet fisk er en flott kilde til utrolig sunt omega-3 fett. De gir også protein av høy kvalitet som hjelper deg med å bygge muskler.

Proteintilskudd

Proteintilskudd er et enkelt og rimelig tillegg til kostholdet ditt for å hjelpe deg med å øke proteininntaket.

Tørket frukt

Tørket frukt er fullpakket med kalorier, sunn fiber og antioksidanter. Det er en enkel måte å tilsette næringsstoffer og kalorier i kostholdet ditt.

Fullkornsbrød kan være effektive for å gå opp i vekt, spesielt når det kombineres med en god proteinkilde.

Avokado

Avokadoer er fulle av sunt fett og næringsstoffer. De er allsidige og kan tilsettes mange forskjellige måltider eller spises på egen hånd.

Hjemmelagde frokostblandinger

Å spise frokostblandinger kan være en fin måte å gå opp i vekt og konsumere mer fiber. Hold deg imidlertid til sunnere former som havremel. Hold deg til frokostblandinger som har fullkorn og andre sunne ingredienser, som tørket frukt og nøtter.

Mørk sjokolade

Mørk sjokolade er fullpakket med antioksidanter og andre næringsstoffer, sammen med mange kalorier som hjelper deg å gå opp i vekt.

Ost

Ost er en veldig god proteinkilde og rik på sunt fett. Legg den til måltidene hvis du trenger en kalori- og smaksøkning.

Egg

Egg er en av de beste matvarene for å bygge muskler. Det er ingen begrensning for antallet du skal spise om en dag, og de er fulle av næringsstoffer.

Yoghurt

Fettholdig yoghurt er en annen ingrediens som kan hjelpe deg å tilsette sunt fett og protein til kostholdet ditt. Den er fantastisk på egen hånd eller som en ingrediens som fungerer i mange retter.

Sunt fett

Det er viktig å inkludere sunt fett og oljer i kostholdet ditt, spesielt hvis du prøver å gå opp i vekt. Unngå bearbeidede vegetabilske oljer og hold deg til sunne oljer som oliven, avokado og kokosnøttolje.

Relaterte artikler:

Kaloriintak per dag

Hvilken frukt er sunnest

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!