Mat med mye fiber og lite kalorier

0
44
Mat med mye fiber og lite kalorier
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra Brynje of NorwayNår Brynjes plagg presterer på klodens mest ugjestmilde steder, så vil de garantert fungere for deg også!

Hvis du ønsker å følge et sunt kosthold, bør du fylle kjøkkenet med matvarer med mye fiber og lite kalorier.

Fiber hjelper ikke bare til å fylle deg opp og hjelpe deg med fordøyelsen, det kan også redusere risikoen for hjertesykdommer og diabetes. Mat som er kalorifattig bidrar til å fremme vekttap og har en tendens til å være lavere i fett og sukker. Matvarer med mye fiber og lite kalorier er naturlig deilige og enkle å innlemme i kostholdet ditt.

Frukt

Frukt har lite kalorier, vanligvis 100 kalorier eller mindre per porsjon, og inneholder mye fiber og mange viktige vitaminer og mineraler. Noen fiberfylte alternativer inkluderer epler, bananer, pærer, appelsiner og bær. Blåbær inneholder for eksempel 4 gram fiber og 84 kalorier per kopp. Voksne bør ha som mål å få 1 1/2 til 2 kopper frukt per dag, mens barn trenger 1 til 2 kopper per dag. Topp naturell yoghurt med skiver bær for en velsmakende frokost, og spis en banan når sulten, eller druer eller ananas for en søt dessert etter middagen.

Grønnsaker

Som frukt er grønnsaker fulle av næringsstoffer. De er svært kalorifattige, men likevel ekstreme mettende på grunn av det høye fiberinnholdet. Spinat, søtpoteter, rosenkål, søt paprika og tomater er noen sunne alternativer å velge mellom. Én liten søtpotet inneholder for eksempel 3 gram fiber og 87 kalorier. Voksne trenger minst 2 til 3 kopper grønnsaker hver dag, og barn trenger 1 til 3 kopper per dag. Inkludere en rekke grønnsaker til måltider, for eksempel babygulrøtter og agurkskiver til lunsj, og en grønn salat og ristet rosenkål til middag.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeKundefavoritten Masterfit TP150 er en suveren tredemølle i høy kvalitet til hjemmebruk - storebroren til bestselgeren TP100!

Bønner og belgfrukter

Bønner og belgfrukter, som svarte bønner, kikerter og linser, er kalorifattig, fiberrik mat som er en utmerket proteinkilde og inneholder mange viktige vitaminer og mineraler. Linser inneholder for eksempel 8 gram fiber og 9 gram protein i en 1/2-kopps servering på 110 kalorier. Bønner og belgfrukter er billige og allsidige. Bruk cannellonibønner, kidneybønner og linser i supper og chili. Topp salater med kikerter og tilsett svarte bønner.

Helkorn

Fullpakket med fiber og høyt på proteiner, jern og B-vitaminer gir fullkorn et sunt, kalorifattig supplement til kostholdet ditt. Havregryn, quinoa, brun ris og fullkornsbrød er noen få alternativer du bør prøve. En kopp kokt havregryn gir 143 kalorier og 4 gram fiber. Start dagen med fullkornsprodukter som havregryn. Bruk hele kornbrød, grove pita til lunsjsandwich.

Relaterte artikler:

Mat med fiber

Hvorfor trenger vi fiber

Annonse fra X-LIFEFå 30% rabatt hos X-life på en mengde merkeklær!