Mat med mye fett og lite karbohydrater

0
320
Mat med mye fett og lite karbohydrater
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Et kosthold med mye fett og lite karbohydrater innebærer at man reduserer antall karbohydrater og spiser betydelig mer sunt fett.

Mat med mye fett og lite karbohydrater

De siste årene har denne typen kosthold blitt populær blant folk som prøver å gå ned i vekt. Et kosthold med mye fett og lite karbohydrater kan ha en positiv effekt på diabetes type 2 og visse kreftformer. Å spise et kosthold med mye protein og fett har en tendens til å få en person til å føle seg piggere enn de ville gjort hvis de bare konsumerte karbohydrater, spesielt enkle karbohydrater, som sukker. I tillegg til vekttap, støtter noen bevis bruk av et kosthold med mye fett og lite karbohydrater for å avhjelpe med visse medisinske forhold.

Et kosthold med mye fett og lite karbohydrater kan ha en positiv effekt på følgende forhold:

  • Type 2 diabetes
  • visse kreftformer
  • polycystisk ovariesyndrom
  • Alzheimers sykdom
  • hjertesykdom

Imidlertid må forskere utføre mer forskning for å forstå kostholdets langsiktige effekt på generell helse. Det er motstridende bevis på sikkerheten og effektiviteten til et kosthold med mye fett og lite karbohydrater. En studie antyder at dietter med lite karbohydrater kan føre til for tidlig død av hjertesykdom, kreft og hjerneslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kosthold med mye fett og lite karbohydrater

Cashewnøtter er en god kilde til fett og proteiner for folk som kosthold med mye fett og lite karbohydrater. Kostholdet krever vanligvis at en person spiser mat som har lite karbohydrater. Generelt sett bør en person som følger kostholdet inkludere magre proteiner og sunt fett i den daglige dietten. Det er viktig å være oppmerksom på porsjonsstørrelser for å unngå overspising.

Noen kilder til fett og protein for LCHF-dietter inkluderer:

  • kjøtt, inkludert biff, svinekjøtt, kylling og kalkun
  • fisk, som laks, tunfisk, sild og torsk
  • ost
  • smør
  • avokado
  • oljer, for eksempel oliven, kokosnøtt, linfrø og avokado olje
  • nøtter, for eksempel peanøtter, mandler, valnøtter og cashewnøtter
  • frø som solsikke, chia og linfrø
  • egg

Noen frukt og mest ikke-stivelsesholdige grønnsaker inneholder lite karbohydrater. Disse inkluderer:

  • spinat og andre mørke bladgrønner
  • bær, for eksempel jordbær, blåbær og bjørnebær
  • brokkoli
  • blomkål
  • asparges
  • rosenkål
  • gulrøtter
  • små porsjoner meloner, fersken og epler

I moderasjon kan en person også spise mørk sjokolade og fortsatt være på lavkarbo.

Avhengig av den nøyaktige kostholdsplanen en person følger, kan de velge å ta med små mengder av følgende matvarer med høyere innhold av karbohydrater:

  • quinoa
  • søtpoteter
  • poteter
  • bønner og belgfrukter
  • brun ris
  • havre
  • andre knollgrønnsaker
  • andre fullkorn

Personer som følger et kosthold med mye fett og lite karbohydrater, bør unngå drikke som inneholder store mengder tilsatt sukker, som brus, søtet te og juice. Usøtet te, kaffe og vann er utmerkede valg.

Relaterte artikler:

Hvor mange gram karbohydrater om dagen på lavkarbo

Periodisk faste lavkarbo

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!