Mat med lite sukker

0
80
Mat med lite sukker

Sist oppdatert

Sunn mat med lav glykemisk indeks er best for å holde et stabilt blodsukker og forebygge sykdommer. Lær mer om hvilken mat med lite eller naturlig sukker du kan spise.

En måte å kontrollere blodsukkeret på er å spise et sunt kosthold uten tilsatt sukker, men med naturlig sukker fra sunn mat. Generelt er mat og drikke som kroppen absorberer sakte best fordi de ikke forårsaker fall i blodsukkeret. Den glykemiske indeksen (GI) måler effekten av spesifikke matvarer på blodsukkernivået. Folk som ønsker å kontrollere nivået, bør velge mat med lav eller middels GI-score.

Nedenfor er noen av de beste matvarene for folk som ønsker å opprettholde sunne nivåer av blodsukker.

Brød med fullkornshvete eller pumpernikkel

Pumpernikkel har lav GI-score og færre karbohydrater enn andre brød. Mange brødtyper inneholder mye karbohydrater og øker raskt blodsukkernivået. Som et resultat, bør mange brød unngås. Imidlertid har pumpernikkelbrød og 100 prosent steinkvernet fullkornsbrød lavt GI-skår, på 55 eller mindre i GI-skalaen. Pumpernikkel og steinmalt fullkornsbrød har lavere GI-score enn vanlig fullkornsbrød fordi ingrediensene går gjennom mindre prosessering. Fiber bremser fordøyelsen og bidrar til å stabilisere blodsukkernivået.

Frukt

Du kan spise det mest av frukt. Bortsett fra ananas og meloner, har de fleste frukt lav GI-score på 55 eller mindre. Dette er fordi de fleste frukt inneholder mye vann og fiber for å balansere det naturlige sukkeret, som kalles fruktose. Når frukt modnes, øker imidlertid deres GI-poengsum.

Søtpoteter

Vanlige poteter har høy GI-poengsum, men søtpoteter har lav score og er veldig næringsrike. Noe forskning indikerer at kjøttet av søtpotet inneholder mer fiber enn skallet, noe som indikerer at hele grønnsaken kan være fordelaktig for de med diabetes. Selv om det fremdeles ikke er noen avgjørende bevis for at søtpoteter kan bidra til å stabilisere eller senke blodsukkernivået hos mennesker, er de utvilsomt en sunn, næringsrik mat med lav GI-score. Folk kan erstatte søtpoteter mot poteter i en rekke retter, fra pommes frites til gryteretter.

Havremel og havrekli

Havre inneholder B-glukaner, som hjelper til med å opprettholde glykemisk kontroll. Havre har en GI-score på 55 eller lavere, noe som gjør dem mindre sannsynlig å forårsake pigger og fall i blodsukkernivået.

Nøtter

Nøtter er veldig rike på kostholdsfibre og har GI-score på 55 eller mindre. Nøtter inneholder også høye nivåer av planteproteiner, umettede fettsyrer og andre næringsstoffer, inkludert:

  • Antioksidant vitaminer
  • Fytokjemikalier, for eksempel flavonoider
  • mineraler, inkludert magnesium og kalium

Belgfrukter

Belgfrukter, for eksempel bønner, erter, kikerter og linser, har veldig lave GI-skåre. De er også en god kilde til næringsstoffer som kan bidra til å opprettholde sunne nivåer av blodsukker. Unngå belgfruktsprodukter som inneholder tilsatt sukker og enkle stivelser, slik som i sirup, sauser eller marinader. Disse tilleggene kan øke et produkts GI-score betydelig.

Yoghurt naturell

Å spise naturell yoghurt daglig kan redusere risikoen for diabetes type 2. De fleste usøtede yoghurter har en GI-score på 50 eller mindre. Unngå søt eller smaksatt yoghurt, som ofte inneholder for mye sukker for en person som ønsker å senke blodsukkernivået. Gresk yoghurt kan være et sunt alternativ.

Relaterte artikler:

Hvor mye sukker er skadelig

Trenger kroppen sukker