Mat med lite protein

0
83
Mat med lite protein
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Protein er viktig for at kroppen skal fungere riktig, for vekst og vedlikehold av muskulaturen. Protein i dietten er absolutt nødvendig i alle aldre.

Proteiner finnes i store mengder i dyrebaserte dietter, og også plantebaserte matvarer som belgfrukter og nøtter.

Det kan være helsemessige forhold som avgjør om det anbefales å konsumere mat med mindre protein. Et eksempel er når man har nyresykdom. Nyrenes funksjon er å rense blod fra avfallsprodukter som biprodukter (urea, fosfater) med proteinmetabolisme. Nyresvikt forårsaker akkumulering av slike proteinavfallsprodukter i blodet, noe som resulterer i sekundære helseforstyrrelser (tretthet og redusert apetitt).

For å redusere akkumuleringen av proteinavfallsprodukter i kroppen, eller som en del av kostholdet med lite protein for andre formål, er rå grønnsaker og frukt gode alternative kilder til lite protein. Oljer (for eksempel raps, oliven) har ingen proteininnhold.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kilder til proteinProteininnhold (gram/ 100 gram mat)
Canolaolje0
Sesamolje0
Olivenolje0
Eple med skall0.28
Pærer0.36
Papaya0.61
Babygulrøtter0.64
Agurk med skall0.65
Reddiker 0.68
Selleri0.69
Tomater0.8
Druer0.81
Gulrøtter 0.93
Plommer0.96
Appelsiner1.04
Løk1.10
Gresskar1.10
Kiwi1.14
Kål1.2
Søtpotet1.28
Salat1.35
Bjørnebær1.39
Grønne bønner1.49
Sopp1.49
Rødbeter1.61
Bambusskudd1.72
Ingefærrot1.82
Kokte poteter med skall1.87
Hvite bønner1.89
Avkado1.96
Blomkål1.98
Pasjonsfrukt2.20
Erter2.80
Brokkoli2.82
Spinat2.86

Relaterte artikler:

Mat med proteiner

Hva er proteiner

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!