Mat med lite karbohydrater

0
82
Mat med lite karbohydrater
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Mat med lite karbohydrater inkluderer kjøtt, fisk, egg, grønnsaker og naturlig fett, som oljer. Lær mer om mat med lite karbohydrater.

Oversikt over mat med lite karbohydrater

  • Kjøtt: Enhver type: Storfekjøtt, svinekjøtt, lam, vilt, fjærfe. Det kan være lurt å velge økologisk eller gressmatet kjøtt.
  • Fisk og sjømat: Alle slags: Fet fisk som laks, makrell, sardiner eller sild er bra, og kan til og med ha helsemessige fordeler på grunn av store mengder omega-3 fettsyrer. Unngå panering.
  • Egg: Alle slags egg: Kokt, stekt, kryptert, omeletter. Det kan være lurt å velge egg fra frittgående høns, hvis mulig.
  • Naturlig fett: Ved å bruke smør og fløte til matlaging, kan mat med lite karbohydrater smake bedre og føle deg mer mett og fornøyd. Kokosfett eller olivenolje er også gode alternativer.
  • Grønnsaker som vokser over bakken: blomkål, brokkoli, kål og rosenkål, grønnkål, aubergine, oliven, sopp, agurk, avokado (teknisk sett en frukt, men vanligvis inkludert med grønnsaker), løk, paprika, tomater, salat, andre slags bladgrønnsaker. Disse er lavest på karbohydrater. Imidlertid, hvis du følger et ketodiett (<20 gram karbohydrater per dag), kan det hende du må begrense porsjonene dine for visse typer, som paprika og rosenkål.
  • Meieriprodukter: Velg gjerne alternativer med mye fett som ekte smør, fløte (40% fett), rømme, gresk / tyrkisk yoghurt og fettrike oster, som kan hjelpe deg å bli mett og fornøyd. Vær forsiktig med vanlig melk, lettmelk og skummet melk, da de inneholder mye melkesukker. Unngå smaksatte, sukkerholdige og fettfattige produkter.
  • Nøtter: Flott for en godbit (i moderasjon) i stedet for popcorn, godteri eller chips.
  • Bær: OK med moderasjon, hvis du ikke trenger å være superstreng med karbohydrater.

Drikke

  • Vann. Vann er den beste drikken.
  • Kaffe. Svart eller med små mengder melk eller fløte er ideelt, hvis du har som mål å gå ned i vekt. Vær forsiktig med å tilsette for mye melk eller fløte, spesielt hvis du drikker kaffe regelmessig hele dagen, selv når du ikke er sulten. Men hvis du er sulten, bruk gjerne fløte.

Relaterte artikler:

Mat med mye karbohydrater

Brød uten karbohydrater

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Annonse fra X-LIFE