Mat med jod

0
81
Mat med jod
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Jod er et mineral som finnes i noen matvarer. Kroppen trenger jod for å lage skjoldbruskhormoner. Lær mer om mat som inneholder jod.

Hva er jod og hva gjør den?

Jod er et mineral som finnes i noen matvarer. Kroppen trenger jod for å lage skjoldbruskhormoner. Disse hormonene styrer kroppens stoffskifte og mange andre viktige funksjoner. Kroppen trenger også skjoldbruskhormoner for riktig utvikling av bein og hjerner under graviditet og spedbarnsalder. Å få i seg nok jod er viktig for alle, spesielt spedbarn og kvinner som er gravide.

Hvor mye jod trenger jeg?

Hvor mye jod du trenger hver dag, avhenger av din alder. Gjennomsnittlige daglige anbefalte mengder er listet nedenfor i mikrogram (mcg).

AlderAnbefalt mengde
Fødsel til 6 måneder110 mcg
Barn 7–12 måneder130 mcg
Barn 1–8 år90 mcg
Barn 9–13 år120 mcg
Tenåringer 14–18 år150 mcg
Voksne150 mcg
Gravide og kvinner220 mcg
Ammende290 mcg

Hvilke matvarer gir jod?

Jod finnes naturlig i noen matvarer og tilsettes også salt som er merket som «jodisert». Du kan få anbefalte mengder jod ved å spise en rekke matvarer, inkludert følgende:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


  • Fisk (som torsk og tunfisk), tang, reker og annen sjømat, som vanligvis er rik på jod.
  • Meieriprodukter (som melk, yoghurt og ost) og produkter laget av korn (som brød og frokostblandinger), som er de viktigste kildene til jod i kosthold.
  • Frukt og grønnsaker, som inneholder jod, selv om mengden avhenger av jod i jorden der de vokste og i hvilken som helst gjødsel som ble brukt.
  • Jodisert salt, som er lett tilgjengelig. Bearbeidet mat, for eksempel hermetiske supper, inneholder nesten aldri jodisert salt.

Hva slags kosttilskudd med jod er tilgjengelig?

Jod er tilgjengelig i kosttilskudd, vanligvis i form av kaliumjodid eller natriumjodid. Mange multivitamin-mineraltilskudd inneholder jod. Kostholdstilskudd av tang som inneholder jod (en tang) er også tilgjengelig.

Får jeg nok jod?

De fleste mennesker i Norge får i seg nok jod fra mat og drikke. Imidlertid er det større sannsynlighet for at grupper av mennesker enn andre har problemer med å få i seg nok jod:

  • Folk som ikke bruker jodisert salt. Å tilsette jod til salt er den mest brukte strategien for å kontrollere jodmangel. For tiden bruker om lag 88% av husholdningene over hele verden jodisert salt.
  • Gravide. Kvinner som er gravide trenger omtrent 50% mer jod enn andre kvinner for å skaffe nok jod til babyen sin. Undersøkelser viser at mange gravide kvinner kanskje ikke får seg nok jod, selv om eksperter ikke vet om dette påvirker babyene deres.
  • Folk som bor i regioner med jodmangel som spiser stort sett lokal mat. Disse jordsmonnene produserer avlinger som har lave jodnivåer. Blant regionene med mest jodfattig jord er fjellområder, som Himalaya, Alpene og Andes-regionene, samt elvedaler i Sør- og Sørøst-Asia.
  • Mennesker som får marginale mengder jod og som også spiser mat som inneholder goitrogener. Goitrogener er stoffer som forstyrrer måten kroppen bruker jod på. De er til stede i noen vegetabilske matvarer, inkludert soya og grønnsaker som kål, brokkoli, blomkål og rosenkål.

Relaterte artikler:

Hvorfor trenger vi jod

Salt med eller uten jod

Annonse fra X-LIFE