Mat med folat

0
327
Mat med folat
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Det anbefales at voksne får minst 400 mcg folat per dag for å forhindre mangel. Lær mer om hvilken mat du kan spise for å få nok folat.

Folat, også kjent som vitamin B9, er et vannløselig vitamin som har mange viktige funksjoner i kroppen din. Spesielt støtter den sunn celledeling og fremmer riktig fostervekst og utvikling for å redusere risikoen for fødselsdefekter. Vitamin B9 finnes naturlig i mange matvarer, så vel som i form av folsyre i forsterkede matvarer. Det anbefales at friske voksne får minst 400 mcg folat per dag for å forhindre mangel.

Her er 15 sunne matvarer som inneholder mye folat eller folsyre.

Belgfrukter

Belgfrukter er rike på folat og mange andre næringsstoffer. Én kopp (198 gram) kokte linser inneholder 90% av dagsbehovet, mens en kopp (177 gram) kokte nyrebønner inneholder omtrent 33% av dagsbehovet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Asparges

Asparges er rik på fiber og inneholder en god mengde folat, med omtrent 34% av dagsbehovet per halv kopp servering.

Egg

Egg er en god kilde til folat, med omtrent 6% av dagsbehovet i bare ett stort egg.

Bladgrønne grønnsaker

Bladgrønne grønnsaker inneholder mange næringsstoffer, inkludert folat. En kopp (30 gram) rå spinat inneholder omtrent 15% av dagsbehovet.

Rødbeter

Rødbeter har mye nitrater og folat. En kopp (136 gram) rå rødbeter inneholder 37% av dagsbehovet for folat.

Sitrusfrukter

Sitrusfrukter inneholder mye C-vitamin og folat. Én stor appelsin inneholder omtrent 14% av dagsbehovet.

Rosenkål

Rosenkål inneholder en god del antioksidanter og mikronæringsstoffer. En halv kopp (78 gram) kokte rosenkål gir omtrent 12% av dagsbehovet for folat.

Brokkoli

Brokkoli, spesielt når den tilberedes, er rik på folat. Én kopp (91 gram) rå brokkoli gir 14% av dagsbehovet, mens en halv kopp (78 gram) kokt brokkoli kan levere 21% av dine daglige behov.

Nøtter og frø

Nøtter og frø tilfører en god mengde folat i hver porsjon. En unse (28 gram) mandler og linfrø gir henholdsvis 7% og 6% av dagsbehovet.

Lever

Lever inneholder mye protein og folat, med omtrent 54% av dagsbehovet i en enkelt 3-unse (85 gram) servering.

Hvetekim

Hvetekim inneholder mye fiber, antioksidanter og mikronæringsstoffer. Én unse (28 gram) hvetekim inneholder omtrent 20% av dagsbehovet for folat.

Papaya

Papaya er rik på antioksidanter og folat. Én kopp (140 gram) rå papaya gir omtrent 13% av dagsbehovet for folat.

Bananer

Bananer inneholder en god mengde folat. En middels banan inneholder omtrent 6% av dagsbehovet.

Avokado

Avokado inneholder høyt hjerte-sunt fett og folat, med halvparten av en rå avokado som gir omtrent 21% av dagsbehovet for folat.

Spaghetti

Spaghetti inneholder tilsatte mengder folsyre. Én kopp (140 gram) kokt spaghetti inneholder omtrent 26% av dagsbehovet.

Relaterte artikler:

For mye folat symptomer

Hva gjør vitamin B

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!