Mat med D vitamin

0
66
Mat med D vitamin
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

D-vitamin er det eneste næringsstoffet kroppen din produserer når den utsettes for sollys. Lær mer om hvilken mat som inneholder D vitamin.

Imidlertid kan det hende at opptil 50% av verdens befolkning ikke får nok sol, og 40% av innbyggerne i Norge har mangel på vitamin D. Dette er delvis fordi folk bruker mer tid innendørs, bruker solkrem ute og spiser et vestlig kosthold med lite kilder til dette vitaminet. Den anbefalte daglige behovet er 800 IE (20 mcg) vitamin D per dag fra mat. Hvis du ikke får nok sollys, bør inntaket sannsynligvis være nærmere 1000 IE (25 mcg) per dag.

Her er 7 sunne matvarer som inneholder mye vitamin D.

Villaks

Villaks inneholder omtrent 988 IE vitamin D per porsjon, mens oppdrettslaks inneholder 250 IE i gjennomsnitt. Det er henholdsvis 124% og 32% av DV.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Sild og sardiner

Sild inneholder 216 IE vitamin D per 3,5 gram (100 gram) servering. Sardiner og annen fet fisk, som kveite og makrell, er også gode kilder.

Tran

Tran inneholder 448 IE vitamin D per ts (4,9 ml), eller 56% av dagsbehovet. Det er også høyt i andre næringsstoffer, som vitamin A og omega-3 fettsyrer.

Hermetisk tunfisk

Hermetisert tunfisk inneholder 268 IE vitamin D per porsjon. Velg lett tunfisk og spis 6 gram (170 gram) eller mindre per uke for å forhindre metylkvikksølv.

Eggeplomme

Egg fra kommersielt oppdrettede høner inneholder bare ca. 37 IE vitamin D per eggeplomme. Imidlertid inneholder egg fra høner oppdrettet økologisk eller matet med vitamin D-beriket fôr mye høyere nivåer.

Sopp

Sopp kan syntetisere vitamin D2 når de utsettes for UV-lys. Bare ville sopp eller sopp behandlet med UV-lys er gode kilder til vitamin D.

Andre matvarer

Matvarer som kumelk, soyamelk, appelsinjuice, frokostblandinger og havregryn er noen ganger beriket med vitamin D. Disse inneholder 54–136 IE per porsjon.

Vitamin D og kalsium

Kroppen din trenger vitamin D for å absorbere kalsium. Dette gjør det viktig å få nok av vitamin D og kalsium for å opprettholde beinhelsen og forhindre osteoporose.

Relaterte artikler:

Hva inneholder D vitamin

D vitamin mangel og overvekt

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!