Mat før trening

M

Mat før trening

Mat før trening. Lær mer om du hva slags mat du kan spise før trening, og i hvilken grad det er nødvendig å spise før trening.

Spise før trening

Det vil være store individuelle forskjeller for hva den enkelte tåler av mat før trening. Noen kan spise nær sagt hva som helst rett før trening, mens andre igjennom må tenke nøye igjennom hva de skal spise. Hva slags mat du bør spise før trening, og hvor lang tid det bør gå før du trener etter at du har spist, avhenger mye av hva du skal trene. Skal du gjennomføre krevende trening, bør du være ekstra nøye på hva du spiser, og kanskje ikke spise rett før trening.

Mat du kan spise før trening

Mat du spiser rett før du skal trene, bør være lett fordøyelig og ha høy glykemisk indeks, som gjør at næringen raskt blir tatt opp i blodbanen, og ikke fører til at fordøyelsen får mye å jobbe med. Å spise fiberrik mat eller melkeprodukter rett før trening, kan føre til magevondt, fordi fordøyelsen må jobbe ekstra hardt for å fordøye denne maten. Hvis du spiser slik mat bør du vente omtrent to timer før du trener.

Mat du kan spise 2-3 timer før trening kan være pastasalat med ost, omelett, kjøtt og fisk med grønnsaker. Grove kornprodukter, havregrøt og kornblandinger kan du godt spise 1 time før trening.

Mat før hard trening

Du bør være ekstra nøye med hva du spiser rett før du skal gjennomføre hard trening. Har du spist rett før trening, vil fordøyelsen jobbe hardt for å omsette energi fra det du har spist. Har du spist fiberik eller fet mat, som tar lenger tid å fordøye, kan det raskt føre til magevondt. Derfor bør du innta lett fordøyelig mat rett før hard trening, eksempelvis bananer, eller annen mat der energien tas raskt opp i blodbanen.

Mat før trening?

Trenger du egentlig spise rett før trening? Svaret på det vil i de fleste tilfeller være nei, fordi du normalt vil ha energi nok i kroppen til å gjennomføre trening med moderat intensitet i 90 minutter. Det vil for de aller fleste være mer enn nok for å gjennomføre treningen de ønsker. Ha heller fokus på hva du skal spise etter trening, for å gjenopprette energibalansen og sette i gang restitusjonsprosessen i kroppen.

Relaterte artikler:

Proteiner etter trening

Karbohydrater etter trening

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg