Mat etter trening
Mat etter trening
19. november 2018
Hvor mye rolig trening
Hvor mye rolig trening
19. november 2018
Mat før trening om morgenen

Stock.adobe.com

Mat før trening om morgenen

Mat før trening om morgenen. Lær mer om du trenger mat før trening om morgenen eller ikke og avgjør hva som passer best for deg.

Mat før trening

Det kan være delte meninger om hvorvidt man trenger mat før trening om morgenen eller ikke. Argument i mot kan være at det blir for lite tid i mellom maten du spiser og til du skal trene, og at det ved trening over kortere tidsrom med lavere intensitet, ikke er nødvendig med næringsinntak i forkant av trening. Argument i for mat før trening om morgenen, kan være at kroppen kommer i gang raskere når du spiser, og kroppen får noe å gå på.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvorvidt du trenger mat om morgenen eller ikke.

Mat før trening om morgenen eller ikke

Om du skal spise om morgenen eller ikke kan være en smakssak, og det som fungerer for noen vil ikke fungere for andre. Derfor bør du gjøre det du føler fungerer best for deg. Er du sulten og føler at du presterer bedre når du inntar mat før trening om morgenen, gjør du det. I motsatt fall; Dersom du får trent optimalt uten å ha spist om morgenen, er det heller ingen grunn til at du ikke skal gjøre det.

Trenger kroppen mat før trening om morgenen?

Kroppen har normalt glykogenlagre som normalt varer til 90 minutters aktivitet. Her vil det være individuelle variasjoner, og hvor hardt du trener vil også påvirke hvor lenge disse reservene varer. Støtter vi oss på dette, vil de aller fleste av oss ha nok energi til å gjennomføre eksempelvis en rolig løpetur som varer inntil 90 minutter. En intervalløkt eller treningsøkt med fartslek inntil 1 time bør også gå helt fint. Så rent fysiologisk trenger ikke kroppen mat før trening om morgenen. Trener du lenger enn 90 minutter, vil du ha behov for å fylle på en sportsdrikk eller saft, men du trenger strengt tatt ikke mat, i hvert fall ikke hvis du ikke trenger lenger enn 2,5-3 timer.

Mat før trening om morgenen

Du må gjøre det som passer best for deg når det handler om mat før trening om morgenen eller ikke. Men kroppen vil normalt ha nok å gå på til en solid treningsøkt, hvis du velger å trene før du spiser om morgenen. Velger du å spise før du trener om morgenen, bør du spise noe som er lett fordøyelig, slik at du ikke får trøbbel med magen når du trener. En banan eller ikke for grov brødskive med magert pålegg kan passe bra.

Relaterte artikler:

Mat etter trening

Kosthold når du trener

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *