Mat før styrketrening


KLOKKESALG!

GJØR ET KUPP PÅ KLOKKER!



OUTLET

40-80% PÅ EN

MENGDE VARER!


Beste mat før styrketrening? Les mer for å finne ut hvilken mat du kan spise før styrketrening for å ha best utbytte og restituere raskest mulig.

Å spise før trening kan holde blodsukkeret jevnt. Det betyr mye energi for kondisjonstrening og styrketrening. Imidlertid bør tenke nøye igjennom hva du spiser, for å ha best mulig effekt og restituere optimalt etter styrketreningen. Kombinere protein, sunt fett og litt karbohydrater fra sunne matvarer. Og visst, kast inn sunne desserter etter (du har tjent det!). Her er våre beste valg for hva du skal spise rett før du trener.

Fullkornsbrød, peanøttsmør og bananskiver

Det er en grunn til at løpere elsker bananer etter løp – frukten er fullpakket med enkle karbohydrater, naturlig sukker og best av alt kalium. Den elektrolytten hjelper til med å forhindre muskelkramper og kan gå tapt gjennom svette. Peanøttsmør eller mandelsmør har sunt fett, og fullkornsbrød inneholder blodsukkerstabiliserende komplekse karbohydrater.

Kyllinglår, ris og dampede grønnsaker

Leter du etter det beste måltidet før styrketrening? Velg denne klassikeren, som kombinerer protein og komplekse karbohydrater. I tillegg hjelper fiberen i grønnsakene med fordøyelsen. Å velge kyllinglår fremfor kyllingbryst kan være en personlig preferanse, men mørkt kjøtt har mer av det gode fettet du trenger når du trener styrke.

Havregryn og blåbær

De komplekse karbohydratene i havregryn brytes sakte ned i systemet ditt, noe som betyr mer vedvarende energi. Frukt som blåbær, bringebær eller kirsebær inneholder antioksidanter – supernyttige stoffer som bidrar til å forhindre celleskader.

Eggerøre, grønnsaker og avokado

Bruk hele egget. Det er fullpakket med protein av høy kvalitet, og hvis du inkluderer eggeplommen, får du alle de åtte essensielle aminosyrene. De øker muskelbygging og restitusjon i etterkant av treningsøkta. Avokado gir deg det sunne fettet, og grønnsakene er næringsrike kraftverk, uansett hvilke du velger.

Finn ut hva som fungerer for deg

I likhet med trening, er det ingen “one-size-fits-all” når det gjelder sunt kosthold før trening. Hva du skal spise rett før en treningsøkt handler mye om hva som passer best for deg.

Vær også oppmerksom på tidspunktet du spiser før trening. Hvis du skal til et større måltid før trening, bør du ha som mål å spise to eller tre timer før du trener. Men hvis du har kort tid, kan du lage et lettere måltid og spise omtrent 45 minutter før treningen. Legg merke til hvordan timingen påvirker deg. Test ut matkombinasjoner og timing, så finner du det beste måltidet før du trener styrke.

Relaterte artikler:

Sunn mat før trening

Mat før og etter trening

Om forfatteren

Spurt Av Spurt
40% PÅ GARMIN

GJØR ET KUPP

PÅ SPORTSKLOKKER!