Mat for løpere

0
185
Mat for løpere

Mat for løpere. Hvilken betydning har kostholdet ditt for hvordan du yter som løper? Hvilke tips og råd om kosthold vil du gi til andre løpere for å yte best mulig?

Kosthold når du trener løping

Som løper er det viktig at du har et balansert kosthold, der du får i deg nok vitaminer, mineraler, og andre næringsstoffer kroppen trenger når du trener løping. Regulere inntaket av karbohydrater, sunt fett og proteiner i forhold til hvilken intensitet du trener løping. Lavere inntak av karbohydrater når du trener løping med lav intensitet og når du restituerer. Du bør ha ha et større inntak av karbohydrater og protein når du trener løping med hard intensitet.

Kosthold for løpere

For å få i deg nok næringsstoffer kan løpere ha et balansert kosthold, der du blant annet kan spise fisk, kylling og magert kjøtt til middager, med potet, grønnsaker og salat som tilbehør. Ha sunn snacks som bær, mandler og mørk sjokolade. Appelsiner, bananer og epler er også god og næringsrik frukt du kan spise. Egg er rik på proteiner, og bør også inngå i kostholdet for løpere. Av drikke er vann, kaffe og litt melk det beste, og du bør styre unna søte drikker.

Trener du jevnlig løping, trenger du ikke være fanatiker når det gjelder kosthold, men du bør likevel tenke igjennom hva du spiser. Hva du spiser kan påvirke restitusjon, søvn, og hvor mye du tåler av trening uten at du pådrar deg forkjølelse.

Hva spiser du for yte maksimalt når du trener løping? Hvilke tips og råd vil du gi til andre løpere?

Del dine erfaringer på Spurtforum!