Mat før løp

0
20
Mat før løp

Sist oppdatert

Hvilken mat du spiser i dagene før et løp kan være helt avgjørende for hvordan du presterer, spesielt når du løper langdistanseløp.

Det viktigste rådet du helt sikkert har hørt, er at løpere skal spise mat rik på karbohydrater, som poteter og pasta i dagene før et løp. Denne praksisen, gjerne kalt karboloading har lenge blitt utpekt som en måte å lagre energi opp før et langdistanseløp. Men fungerer det egentlig?

Når du spiser pasta eller poteter, lagres det meste av karbohydrater i musklene og leveren din som glykogen, sukkeret kroppen din bruker som drivstoff. Glykogen er det som driver musklene dine under løpet, spesielt under lengre løp. Går du tom for det, må kroppen forbrenne fett, noe som gjør at du blir tvunget til å sette ned tempoet drastisk. Du vil føle deg treig og utmattet. Du vil bremse opp, og vil kanskje gi opp helt. Idrettsutøvere kaller denne opplevelsen som «å møte veggen.» Å fylle musklene til randen med glykogen i dagene frem til et løp forbedrer den generelle ytelsen og forsinker tretthet. Trikset for karboloading er å bestemme når du skal starte, og hva du trenger av mat.

Hvem trenger karboloading?

Karboloading er mest fordelaktig hvis du er en maratonløper, svømmer eller syklist som konkurrerer med moderat til høy intensitet i 90 minutter eller mer. Prosessen hjelper både menn og kvinner, men mange kvinnelige idrettsutøvere klager over at det å spise nok karbohydrater før et løp krever at de tar inn mye mer kalorier enn vanlig. Imidlertid fant forskning at man bare trenger å øke kaloriinntaket med opptil 30 prosent, fire dager før løpet. Så selv om du føler at du spiser for mye, er det sannsynligvis et tegn på at du forbereder deg på riktig måte.

Mat før løp

En enkel strategi for dagene frem til et løp er å sørge for at hvert måltid inneholder litt karbohydrater, eksempelvis bagel, brød, pasta, ris, frokostblandinger, frukt, med mer. Ditt mål er å spise mat før løp som er høyt innhold av karbohydrater, moderate mengder med protein og lite fett.

Relaterte artikler:

Spise som en løper

Unngå å møte veggen i maraton