Mat for lavt stoffskifte

0
372
Mat for lavt stoffskifte
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Enkelte matvarer kan øke stoffskiftet. Jo høyere stoffskifte, jo mer kalorier forbrenner du. Lær mer om mat og drikke som kan øke stoffskiftet.

Mat for lavt stoffskifte

Her er 12 matvarer som øker stoffskiftet ditt, noe som kan hjelpe deg å gå ned i vekt.

Proteinrike matvarer

Proteinrik mat, som kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, belgfrukter, nøtter og frø, kan bidra til å øke stoffskiftet i noen timer. De gjør det ved å kreve at kroppen din bruker mer energi på å fordøye dem. Dette er kjent som den termiske effekten av mat (TEF). TEF refererer til antall kalorier som kroppen trenger for å fordøye, absorbere og bearbeide næringsstoffene i måltidene dine. Forskning viser at proteinrik mat øker TEF mest. For eksempel øker de stoffskiftet med 15–30%, sammenlignet med 5–10% for karbohydrater og 0–3% for fett. Proteinrike dietter reduserer også fallet i stoffskiftet, ofte sett ved vekttap ved å hjelpe kroppen din å holde på muskelmassen. Dessuten kan protein også hjelpe deg med å holde deg mettere lenger, noe som kan forhindre overspising.

Jern-, sink- og selenrik mat

Jern, sink og selen spiller hver for seg forskjellige, men like viktige roller i kroppens funksjon. Imidlertid har de en ting til felles: alle tre er nødvendige for at skjoldbruskkjertelen skal fungere riktig, for å regulere stoffskiftet. Forskning viser at et kosthold som har for lite i jern, sink eller selen, kan redusere skjoldbruskkjertelens evne til å produsere tilstrekkelige mengder hormoner. Dette kan bremse metabolismen. For å hjelpe skjoldbruskkjertelen din til å fungere best mulig, inkludere sink, selen og jernrik mat som kjøtt, sjømat, belgfrukter, nøtter og frø i den daglige menyen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Kaffe

Studier rapporterer at koffeinet som finnes i kaffe kan bidra til å øke metabolsk hastighet med opptil 11%. Faktisk fant seks forskjellige studier at personer som konsumerer minst 270 mg koffein daglig, tilsvarende omtrent tre kopper kaffe, forbrenner 100 kalorier ekstra per dag. Videre kan koffein også hjelpe kroppen din med å forbrenne fett som energi og virker spesielt effektiv til å øke treningsytelse. Effektene av det ser imidlertid ut til å variere fra person til person, basert på individuelle egenskaper som kroppsvekt og alder.

Te

I følge forskning kan kombinasjonen av koffein og katekiner som finnes i te virke for å øke stoffskiftet. Spesielt kan grønn te øke metabolismen med 4–10%. Dette kan gi en ekstra forbrenning på 100 kalorier per dag. I tillegg kan grønn te hjelpe kroppen din å bruke lagret fett som energi mer effektivt, og øke fettforbrenningsevnen din med opptil 17%. Likevel, som tilfellet er med kaffe, kan effektene variere fra person til person.

Belgfrukter

Belgfrukter som linser, erter, kikerter, bønner og peanøtter, er spesielt høye på proteiner sammenlignet med annen plantemat. Studier antyder at det høye proteininnholdet krever at kroppen din forbrenner et større antall kalorier for å fordøye dem, sammenlignet med mat med lavere protein. Belgfrukter inneholder også en god mengde kostfiber, som motstandsdyktig stivelse og løselig fiber, som kroppen din kan bruke til å mate de gode bakteriene som bor i tarmen. Disse vennlige bakteriene produserer kortkjedede fettsyrer, noe som kan hjelpe kroppen din å bruke lagret fett som energi og opprettholde normalt blodsukkernivå.

I en studie opplevde mennesker som konsumerte et belgveksterrikt kosthold i åtte uker gunstige forandringer i metabolismen og mistet 1,5 ganger mer vekt enn kontrollgruppen. Belgfrukter inneholder også mye arginin, en aminosyre som kan øke mengden karbohydrater og fett som kroppen din kan forbrenne som energi. I tillegg inneholder erter, fababønner og linser også betydelige mengder av aminosyren glutamin, noe som kan bidra til å øke antall forbrente kalorier under fordøyelsen.

Krydder for å øke stoffskiftet

Enkelte krydder antas å ha spesielt gunstige metabolismeforbedrende egenskaper. For eksempel viser forskning at å løse opp 2 gram ingefærpulver i varmt vann og drikke det sammen med et måltid kan hjelpe deg med å forbrenne opptil 43 flere kalorier enn å drikke varmt vann alene. Denne varme ingefærdrikken ser også ut til å redusere sultnivået og styrke metthetsfølelsen.

På samme måte kan det å legge cayennepepper til måltidet øke mengden fett som kroppen din forbrenner for energi, spesielt etter et måltid med høyt fettinnhold. Imidlertid kan denne fettforbrenende effekten bare gjelde for personer som ikke er vant til å konsumere krydret mat.

Kakao

Kakao er velsmakende, og kan også være til fordel for stoffskiftet. Interessant nok antyder en studie at kakao kan forhindre virkningen av enzymer som er nødvendige for å bryte ned fett og karbohydrater under fordøyelsen. På denne måten kan kakao teoretisk spille en rolle i å forhindre vektøkning ved å redusere absorpsjonen av noen kalorier. Imidlertid er menneskelige studier som undersøker effekten av kakao, kakao eller kakaoprodukter som mørk sjokolade, sjeldne. Flere studier er nødvendige før det kan konkluderes. Hvis du vil prøve kakao, kan du velge rå versjoner, da prosessering har en tendens til å redusere mengden gunstige forbindelser.

Vann

Å drikke nok vann er en flott måte å holde seg hydrert på. I tillegg ser det ut til at drikkevann også kan øke metabolismen midlertidig med 24–30%. Forskere bemerker at omtrent 40% av økningen forklares med de ekstra kaloriene som trengs for å varme opp vannet til kroppstemperatur. Likevel virker effekten bare i 60–90 minutter etter å ha drukket den, og kan variere fra en person til en annen.

Relaterte artikler:

Diett ved lavt stoffskifte

For mye B12 i blodet

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!