Mat før konkurranse

0
170
Mat før konkurranse

Lær mer om hva du bør spise og drikke i timene før og rett før du skal delta i et løp.

Mat før du skal konkurrere

Du bør tenke nøye igjennom hva du skal spise i timene før og rett før du skal delta i et løp. Maten du har i deg i denne perioden vil være viktig for å fylle opp glykogenlagrene dine, og vil være energi kroppen vil tære på de første kilometerne du løper. Du bør styre langt unna melkeprodukter, mat som er rik på stivelse og mat med høyt fettinnhold. Dette er mat som kan påvirke dine prestasjoner negativt og føre til at du får magetrøbbel underveis i løpet. Du bør spise mat som har høy glykemisk indeks, er lett fordøyelig og som raskt tas opp i systemet ditt.

Mat og drikke 2-3 timer før du skal konkurrere

Det er viktig at du er vant til å spise maten du har i deg timene før konkurranse. Spis 2-3 loffskiver med banan eller syltetøy 3 timer før konkurranse. Drikk vann, iste eller saft, og om ønskelig en kopp kaffe. Koffeinet i kaffen kan gjøre deg mer skjerpet, men ikke drikk mer enn en kopp, fordi kaffe er vanndrivende. Saft eller iste vil fylle opp glykogenlagrene dine, det samme vil loff og banan. Du kan fylle på med drikke inntil 2 timer før konkurranse, men ikke nærmere, fordi da før du unngår du å måtte gå på do mens du konkurrerer. Ved behov kan du drikke litt rett før løpet starter, fordi denne væsken vil raskt tas opp når du starter å løpe.

Relaterte artikler:

Mat dagen før konkurranse

Spise rett før trening