Mat før halvmaraton

0
235
Mat før halvmaraton

Hva du spiser de siste dagene før halvmaraton kan ha stor betydning for din gjennomføring av distansen. Lær mer om hva du bør om hva du bør ha av mat de siste dagene før halvmaraton!

Mat uken før halvmaraton

Det er viktig at du ikke eksperimenterer med annen mat og drikke uken før halvmaraton. Hva du bør spise før halvmaraton bør være mest mulig likt det du har spist av sunn mat gjennom hele treningsperioden. Du kan spise som normalt uken før halvmaraton, men at du øker inntaket av karbohydrater når det gjenstår 3 dager til du skal løpe halvmaraton. Det betyr ikke nødvendigvis at du utelukkende skal spise spaghetti og makaroni disse dagene, men at du har et balansert kosthold med kylling, fisk, pasta, poteter, frukt, grønnsaker, inntil det gjenstår 1 dag igjen til halvmaraton.

Mat dagen før halvmaraton

Hva du skal spise dagen før halvmaraton er viktig, fordi fet og fiberrik mat kan gi deg magetrøbbel når du skal løpe halvmaraton. Det vil du unngå for enhver pris. Derfor bør du kutte og all mat som inneholder mye stivelse og fett. Unngå frukt og grønnsaker. Unntaket er banan. Spis heller kylling, fin pasta og fint brød med magert pålegg. Unngå også kaffe og te, fordi dette er drikker som er vanndrivende. Drikk rikelig med vann. Det er den beste drikken.

Mat på løpsdagen

På løpsdagen er det viktig at du får i deg nok næring før halvmaraton. 2-3 loffskiver med banan kan være perfekt mat 2-3 timer før du skal løpe halvmaraton. Dette er mat som gir energi som tas raskt opp i kroppen. Drikk saft eller iste for å fylle opp med karbohydrater og sørge for at du er i væskebalanse når du står på startstreken. Slutt å drikke 2 timer før start, for å unngå at du må på do mens du løper.

Relaterte artikler:

Uken før halvmaraton

Hvordan trene for å fullføre halvmaraton

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her