Mat for å gå ned i vekt

0
223
Mat for å gå ned i vekt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Det er mange måter å gå ned mye i vekt raskt, og hva du spiser vil være helt avgjørende. Lær mer om hva slags mat du bør spise.

Mat for å gå ned i vekt

Når det er sagt, mange dietter lar deg gå sulten og utilfreds. Dette er hovedårsakene til at du sliter med å holde deg til en diett. Imidlertid har ikke alle dietter denne effekten. Lavkarbodietter er effektive for vekttap og kan være lettere å holde seg til enn andre dietter.

Her er en 3-trinns plan som bruker en lavkarbodiett, og tar sikte på å:

  • redusere appetitten betydelig
  • forårsake raskt vekttap
  • forbedre din metabolske helse på samme tid

Spis protein, fett og grønnsaker

Hver av dine måltider bør inneholde en proteinkilde, fettkilde og grønnsaker med lite karbohydrater. Som en generell regel, prøv å spise to til tre måltider per dag. Hvis du er sulten på ettermiddagen, kan du legge til et fjerde måltid. Å sette sammen måltidene dine på denne måten, bør føre til at karboinntaket ditt blir rundt 20–50 gram per dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Protein

Å spise rikelig med protein er en viktig del av denne planen. Bevis tyder på at det å spise mye protein kan øke kaloriuttaket med 80–100 kalorier per dag. Kosthold med høyt proteininnhold kan også redusere cravings og tanker om mat med 60%, redusere lysten til å spise snacks sent på kvelden med halvparten, og få deg til å føle deg mett. I en studie spiste personer på en proteindiett 441 færre kalorier per dag.

Sunne proteinkilder inkluderer:

  • Kjøtt: storfekjøtt, kylling, svinekjøtt og lam
  • Fisk og sjømat: laks, ørret og reker
  • Egg: hele egg sammen med eggeplommen
  • Plantebaserte proteiner: bønner, belgfrukter og soya

Lavkarbo-grønnsaker

Ikke vær redd for å fylle tallerkenen din med grønnsaker med lite karbohydrater. De er spekket med næringsstoffer, og du kan spise store mengder uten å gå over 20–50 netto karbohydrater per dag. Et kosthold som hovedsakelig er basert på magre proteinkilder og grønnsaker, inneholder alle fiber, vitaminer og mineraler du trenger for å holde deg sunn.

Mange grønnsaker har lite karbohydrater, inkludert:

  • brokkoli
  • blomkål
  • spinat
  • tomater
  • kål
  • rosenkål
  • kål
  • salat
  • agurk

Sunt fett

Ikke vær redd for å spise fett. Å spise lite karbohydrater og lite fett på samme tid kan gjøre det veldig vanskelig å holde seg til kostholdet.

Kilder til sunt fett inkluderer:

  • olivenolje
  • kokosolje
  • avokadoolje

Prøv å øke karbohydratinntaket én dag per uke

Hvis du trenger det, kan du ta en fridag per uke der du spiser mer karbohydrater. Mange velger å gjøre dette på lørdag. Det er viktig å holde seg til sunne karbohydrater som havre, ris, quinoa, poteter, søtpoteter og frukt. Hvis du må spise et juksemåltid og spise noe usunt, gjør det på denne dagen. Begrense dette til én dag per uke. Hvis du ikke reduserer karbohydrater nok, kan det hende at du ikke oppnår vekttapet du ønsker. Det kan hende at du får litt vannvekt i løpet av denne dagen, noe du vanligvis vil miste den igjen i løpet av de neste 1-2 dagene.

Hva med kalorier og porsjonskontroll?

Det er ikke nødvendig å telle kalorier så lenge du holder karboinntaket veldig lavt og holder seg til protein, fett og lite karbohydrater. Imidlertid, hvis du vil telle kalorier, kan du bruke en online kalkulator.

Relaterte artikler:

Hvordan gå ned 5 kg på 1 uke

Hvordan gå ned 10 kg på 2 uker

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!