14 km løping med lav intensitet
14 km løping med lav intensitet
19. november 2018
Mat før trening om morgenen
Mat før trening om morgenen
19. november 2018
Mat etter trening

Stock.adobe.com

Mat etter trening

Mat etter trening. Lær mer om hva du bør spise og drikke etter trening, og hvordan dette kan variere etter hva du har trent.

Inntak av mat etter trening

De første 20-30 minuttene etter trening, bør du starte oppbyggingen av glykogenlagrene dine og reparere muskulaturen. Inntak av karbohydrater og protein i forholdet 4 til 1 er passende rett etter trening. Vann og banan kan være mat etter trening som gir deg væske, samt karbohydrater og proteiner.

40-90 minutter etter trening, når glykogenlagrene er fylt opp igjen, kan kroppen fokusere på å starte reparasjon av muskler. Da bør du ha mat etter trening som er rik på proteiner, for å hjelpe kroppen med arbeidet. Et lettere måltid med kylling, pasta og grønnsaker vil være effektivt, og med en frukt til dessert. En liten håndfull nøtter kan også gjøre susen som mat etter trening.

Drikke etter trening

Pass på at du får i deg nok drikke etter trening. Vann vil være det beste, også når du har løpt mer enn 90 minutter. Det forutsetter at du har hatt inntak av sportsdrikk eller saft mens du har løpt. Du bør unngå sportsdrikker og andre søte drikker etter trening, fordi kroppen får i seg den næringen den trenger gjennom mat rik på protein og karbohydrater.

Mat etter hard trening

Hva du spiser når du har gjennomført harde og lange treningsøkter, vil ikke skille seg mye fra når du trener med letter intensitet. Forskjellen kan ligge i at du kanskje bør få i deg mer mat de første timene etter trening. Vær nøye med at du spiser mat som raskt tas opp i kroppen rett etter trening, slik at du starter umiddelbart å bygge opp igjen glykogenreservene.

Mat etter trening

Det er viktig at du får i deg mat etter trening, slik at du fyller på med nødvendig protein og karbohydrater for raskest mulig restitusjon. Drikk vann etter trening, og unngå søte sportsdrikker eller annen søt drikke. Kroppen din trenger ikke det når du gir den næringsstoffene den trenger gjennom mat.

Relaterte artikler:

Kosthold når du trener

Spis riktig når du trener

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *