Mat etter trening kveld

0
274
Mat etter trening kveld
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Når du trener om kvelden, bør du spise både før og etter trening. Lær mer om mat etter trening om kvelden.

Mat etter trening om kvelden

Når du trener, kan det være krevende å finne ut hva du skal spise, og enda viktigere når du skal spise det. Hvis du prøver ut et nytt regime for kveldstrening, lurer du kanskje på om du bør spise om kvelden før du legger deg.

Mat som drivstoff

Det å trene senere på dagen kan bety at du har mer krefter og bedre ytelse enn om du skulle trene om morgenen. Styrken din er på topp, musklene dine er varmere og mer fleksible, reaksjonstiden din er kortere, blodtrykket og hvilepuls er lavere og det samme er din ytelse.

Mat spiller en viktig rolle i ytelsen, og hjelper deg med å høste fordelene av treningen. Til hvilken tid du spiser er like viktig som det du spiser. En studie fra 2017 viser at timing av måltider rkan bidra til å forbedre muskelgjenoppretting og vevsreparasjon, forbedre muskelproteinsyntese, og øke humøret ditt også.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

30-40%

RABATT!


Planlegge hva og når du skal spise når du trener om kvelden

Før treningsøkta på kvelden, skal du planlegge slik at du kan spise både før og etter trening. Du må spise før du trener, fordi kroppen din ikke kan løpe, løfte vekter, svømme eller hoppe uten energi. Trening etter å ha spist er knyttet til bedre treningsytelse enn å trene på tom mage. Å spise etter at du trener er like viktig. Det er anbefalt å spise et måltid med både karbohydrater og protein innen to timer etter treningen, for å hjelpe til med å erstatte glykogenlagrene og øke hastigheten på muskelgjenoppretting.

Mens folk flest vet at proteiner er viktig når du trener, er at karbohydrater er like viktige. Karbohydrater er den viktigste drivstoffkilden for musklene dine; kroppen din konverterer karbohydrater til glykogen, som er lagret i musklene dine og hjelper dem med å utføre bevegelser og trening. En studie fra 2018 bemerker at å ikke spise etter en trening ikke favoriserer deg, og faktisk kan være skadelig.

Forslag til måltid etter trening om kvelden

Du kan planlegge måltidene avhengig av hvilken tid du normalt trener på kvelden. Hvis du trener ganske tidlig, kan du bare spise middagen etterpå. Måltidet ditt skal ha både protein og karbohydrater, i tillegg til fiber og andre viktige næringsstoffer. Spiser du kjøtt, kan du velge mellom kylling, fisk, kalkun eller egg med potetmos og en salat. Hvis du er vegetarianer, kan du velge quinoa eller tofu med grillede grønnsaker.

Hvis du foretrekker å trene senere på kvelden, kan du spise en lett middag og deretter spise en matbit eller drikke etter at treningen er ferdig. Du kan lage en smoothie, et smørbrød med peanøttsmør, eller en yoghurt med litt frukt. I tillegg til mat, må du også fylle opp med væske for å forhindre dehydrering. Du bør drikke vann. Hvor mye avhenger av hvor mye du har svettet i løpet av treningsøkta.

Relaterte artikler:

Trene om kvelden

Trene om morgenen eller kvelden

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR

1000,-