Mat etter trening for å gå ned i vekt

0
74
Mat etter trening for å gå ned i vekt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB.NOGARMIN SOLAR - Oppdag de nye modellene!

Riktig treningsprogram er viktig hvis du vil gå ned i vekt, men du bør også tenke på hva du spiser etter trening.

Mat etter trening for å gå ned i vekt

Hvis du unner deg en pizza etter hver treningsøkt, kommer du aldri til å bli kvitt de ekstra kiloene. Etter treningen, sørg for å spise en god miks av makronæringsstoffer; Karbohydrater gir deg energi mens protein er viktig for sterke og faste muskler. Og ikke glem fett av høy kvalitet.

Hvis du vil gå ned i vekt, kan du prøve en av måltidene nedenfor etter neste trening:

Bananer med peanøttsmør

Hvis du er sulten etter treningen, kan du prøve å spise en banan med en eller to skjeer med peanøttsmør. Men pass på å bruke rent peanøttsmør, uten tilsetningsstoffer som sukker eller palmefett. Bananene gir deg karbohydrater, kalium og magnesium. Disse er viktige for å komme seg fra treningen. Peanøttsmøret inneholder essensielle proteiner og fett.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeX-LIFE.NO har alt du trenger til hjemmetrening!

Bakt søtpotet og egg

Søtpotetene tar litt tid å tilberede, men de er vel verdt det; Søtpotet og egg er den perfekte kombinasjonen når du vil ha en matbit med høy, næringsmessig verdi. Denne verdien spesifiserer hvor mange gram av kroppens eget protein som kan produseres fra 100 gram protein. Bare fordi du spiser noe med 20 gram protein, betyr det ikke at kroppen din er i stand til å absorbere alt.

Gresk yoghurt med bær

Gresk yoghurt har et høyt proteininnhold: Én yoghurt (200 gram) inneholder 10 til 15 gram proteiner. Bringebær, jordbær og blåbær (friske eller frosne) er kalorifattige, har lite karbohydrater og er rike på antioksidanter.

Cottage cheese med grønnsaker

Vanlig cottage cheese er veldig proteinrik. Prøv å spise den med noen gulrot- eller agurksticks. Eller føler du for en søt matbit? Dryss litt fersk revet vanilje eller kanel over den. Visste du at cottage cheese inneholder mye leucin? Denne aminosyren fremmer muskelproteinsyntese etter treningen. Jo mer muskler du har, jo flere kalorier forbrenner du når du hviler. Dette resulterer igjen i mer vekttap.

Quinoa salat

En blandet quinoasalat er et deilig måltid etter trening. Lager du litt ekstra, kan du også kose deg med den til lunsj. Quinoa, en «pseudokorn», er en vegansk proteinkilde. 100 gram quinoa inneholder nesten 15 gram protein. Tips: Bland inn noen bønner og kikerter for litt tilsatt protein.

Shake etter trening

Peanøttsmør og bananer går bra sammen, spesielt som en shake. Bland dem sammen med litt melk, fersk revet vanilje og kakao. Nyt en naturlig banan og peanøttsmør shake etter trening uten kunstig tilsatt proteinpulver.

Eggemuffins med grønnsaker

To eller tre salte vegetabilske muffins gir deg rikelig med protein. Og det beste med denne oppskriften er at du kan lage en stor mengde av snacksen i forkant. Ikke nok karbohydrater for deg? Da er det bare å spise dem med en skive fullkornsbrød.

Relaterte artikler:

Hvordan slanke seg fort på en sunn måte

Faste slanking

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!