Mat du bør holde deg unna

0
306
Mat du bør holde deg unna


HØSTSALG!



Det finnes mye mat du bør redusere inntaket av eller aller helst holde deg unna. Lær mer om hvilke matvarer du bør holde deg unna.

Det er lett å bli forvirret over hvilke matvarer som er sunne og som ikke er det. Du bør unngå visse matvarer hvis du vil gå ned i vekt og forhindre kroniske sykdommer.

Her er 20 matvarer som vanligvis er usunne – selv om de fleste kan spise dem i moderate mengden ved spesielle anledninger.

Sukkerholdige drikker

Tilsatt sukker er en av de verste ingrediensene i det moderne kostholdet. Noen kilder til sukker er imidlertid verre enn andre, og sukkerholdige drikker er spesielt skadelige. Når du drikker flytende kalorier, ser det ut til at hjernen din ikke registrerer dem som mat. Dermed kan du ende opp med å øke det totale kaloriinntaket drastisk. Når konsumert i store mengder, kan sukker føre til insulinresistens og er sterkt knyttet til alkoholfri fettsyresykdom. Raffinert sukker er også assosiert med forskjellige alvorlige tilstander, inkludert diabetes type 2 og hjertesykdom. Å drikke sukkerholdige drikker i store mengder kan føre til overvekt og fedme. Gode alternativer kan være å drikke vann, kaffe eller te i stedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Pizza

Pizza er en av verdens mest populære retter. De fleste pizzaer du kjøper lages med usunne ingredienser, inkludert raffinert deig og sterkt bearbeidet kjøtt. Alternativet kan være hjemmelagde pizzaer med sunne ingredienser.

Alternatives
Noen restauranter tilbyr sunnere ingredienser. Hjemmelagde pizzaer kan også være veldig sunne, så lenge du velger sunne ingredienser.

Hvitt brød

De fleste kjøpebrød er usunne hvis de spises i store mengder, da de er laget av raffinert hvete, som er lite med fiber og viktige næringsstoffer. For mennesker som tåler gluten, er Ezekiel-brød et utmerket valg. Fullkornsbrød er også sunnere enn hvitt brød.

Fruktjuicer

Fruktjuice antas ofte å være sunn drikke. Selv om juice inneholder noen antioksidanter og C-vitamin, inneholder den høye mengder flytende sukker. Faktisk har fruktjuice like mye sukker som sukkerholdige drikker som Cola eller Pepsi – og noen ganger enda mer. Noen fruktjuicer har vist seg å gi helsemessige fordeler til tross for sukkerinnholdet, for eksempel granateple- og blåbærsaft. Imidlertid bør disse ikke være en del av det daglige kostholdet.

Søte frokostblandinger

Frokostblandinger er behandlet korn, som hvete, havre, ris og mais. De er spesielt populære blant barn og spises ofte med melk. For å gjøre dem mer velsmakende har de blitt tilsatt mye sukker. Den viktigste ulempen med de aller fleste frokostblandingene, er sukkerinnholdet. Noen er så søte at de til og med kan sammenlignes med godteri. Velg frokostblandinger med mye fiber og lite tilsatt sukker. Enda bedre, lag din egen havregrøt fra bunnen av.

Grillet eller stekt mat

Grilling og steking av mat er blant de mest usunne tilberedningsmetodene. Mat tilberedt på denne måten er ofte svært smakfull og kaloritett. Flere typer usunne kjemiske forbindelser dannes når maten tilberedes under høy varme. Disse inkluderer akrylamider, akrolein, heterocykliske aminer, oksysteroler, polysykliske aromatiske hydrokarboner. Mange kjemikalier som ble dannet under tilberedning med høy varme har vært knyttet til økt risiko for kreft og hjertesykdom. For å ta vare på helsen din, velg mildere og sunnere tilberedningsmetoder, for eksempel koking og damping.

Kaker

De fleste kaker er usunne hvis du spiser for mye av det. Kaker er vanligvis laget med raffinert sukker, raffinert hvetemel og tilsatt fett. Kaker kan være velsmakende, men de har nesten ingen viktige næringsstoffer, og inneholder kalorier og konserveringsmidler. Hvis du ikke kan holde deg unna desserten, kan du spise usøtet gresk yoghurt, fersk frukt eller mørk sjokolade.

Pommes frites og potetgull

Poteter er veldig sunne. Det samme kan imidlertid ikke sies om pommes frites og potetgull. Disse matvarene har veldig mange kalorier, og det er lett å spise for store mengder av det. Disse matvarene kan også inneholde store mengder akrylamider, som er kreftfremkallende stoffer som dannes når poteter er stekt. Poteter er best kokt, ikke stekt.

Agave nektar

Agavenektar er et søtningsmiddel som ofte markedsføres som sunt. Imidlertid er den svært raffinert og har et ekstremt høyt innhold av fruktose. Høye mengder fruktose fra tilsatte søtstoffer kan være helt skadelig for helsen. Faktisk har agavenektar enda høyere innhold av fruktose enn mange andre søtstoffer. Mens bordsukker er 50% fruktose og høyt fruktose mais sirup rundt 55%, er agave nektar 85%.

Iskrem

Iskrem kan være godt, men er fylt med sukker. Dette meieriproduktet har masse kalorier og er lett å overspise. Hvis du spiser den som en dessert, kommer det vanligvis på toppen av ditt normale kaloriinntak. Det er mulig å velge sunnere alternativer eller lage din egen iskrem med fersk frukt og mindre sukker.

Sukkertøy

Sukkertøy er usunt. De har mye sukker, raffinert hvetemel og bearbeidet fett. Dessuten vil sukkertøy gjøre deg sulten på grunn av måten kroppen din forbrenner disse sukkerbombene. Spis frukt eller en bit mørk sjokolade med høyt innhold av kakao i stedet.

Prosessert kjøtt

Selv om ubearbeidet kjøtt kan være sunt og næringsrikt, gjelder ikke det samme for prosessert kjøtt. Studier viser at personer som spiser bearbeidet kjøtt har en høyere risiko for mange alvorlige plager, inkludert tykktarmskreft, type 2-diabetes og hjertesykdom. Hvis du vil spise bacon, pølser eller pepperoni, kan du prøve å kjøpe fra lokale slaktere som ikke tilfører like mange usunne ingredienser.

Prosessert ost

Ost er sunt i moderate mengder. Ost har mange viktige næringsstoffer, og en enkelt skive tilsvarende det du får gjennom et glass melk. Prosessert ost er for det meste laget med fyllstoffingredienser som er laget for å ha et osteliknende utseende og tekstur. Sørg for å lese etiketter for å bekrefte at osten din inneholder rene og få kunstige ingredienser. Spis ekte ost i stedet. Sunne typer inkluderer feta, mozzarella og cottage cheese. Mange veganske ostealternativer kan også være gode valg.

Hurtigmat

Generelt sett serverer alle hurtigmatkjeder søppelmat. De fleste av tilbudene er masseprodusert og inneholder få næringsstoffer. Til tross for lave priser, kan hurtigmat bidra til sykdomsrisiko og være helseskadelig. Du bør spesielt se opp for stekte varer.

Mat med raffinert sukker eller korn

Det er viktig å unngå – eller i det minste begrense – matvarer som inneholder tilsatt sukker, raffinert korn og kunstig transfett. Dette er noen av de usunne, men mest vanlige ingrediensene i det moderne kostholdet. Dette gjelder også såkalt helsekost. Spis heller ubearbeidet mat, frukt og fullkorn.

Bearbeidede matvarer

Den enkleste måten å spise sunt og gå ned i vekt på er å unngå bearbeidet mat så mye som mulig. Foredlede varer blir ofte tilsatt overflødig salt eller sukker. Når du handler, må du lese matetiketter.

Relaterte artikler:

Sunt fett og sunne oljer for deg som trener

Sunt korn og brød når du trener

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!