Markløft muskler

0
71
Markløft muskler
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Markløft tilsvarer løfting av vekter uten momentum, for eksempel vekter som ligger på bakken. Lær mer om hvilke muskler som blir brukt under markløft.

Markløft er en av få standard vekttreningsøvelser der alle repetisjoner begynner med løft fra bakkenivå. I de fleste andre styrkeløft er det en eksentrisk (senking av vekt) fase etterfulgt av den konsentriske (løfting av vekt) fase. Under disse øvelsene lagres en liten mengde energi i de strekte musklene og senene i den eksentriske fasen hvis løfteren ikke er fleksibel utenfor bevegelsesområdet.

Det er flere posisjoner man kan nærme seg når man utfører markløft, som inkluderer konvensjonell markløft, knebøy og sumo-markløft. Selv om denne øvelsen primært bruker hofter og bein, kan den like gjerne betraktes som en ryggøvelse.

Muskler brukt i markløft

Et markløft arbeider med gluteus maximus, med videre arbeid på quadriceps femoris, hamstrings og erector spinae. Quadriceps, hamstrings, adduktor magnus og soleus er også aktive under øvelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Relaterte artikler:

Maksimal styrketrening

Hva gjør styrketrening med kroppen

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!