Maratonspesifikk tempotrening

0
533
Maratonspesifikk tempotrening
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Maratonspesifikk tempotrening. Denne treningsøkta gjennomførte jeg trening som kan gjøre de 10 siste kilometerne på maraton lettere.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å trene opp evnen til å holde tempoet oppe på maraton de siste 10 kilometerne.

Gjennomføring av treningsøkt

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

  • 30 minutter med lav intensitet
  • 30 minutter med moderat intensitet
  • 30 minutter med hard intensitet
  • 10 minutter for å jogge ned

Denne tempotreningen ble gjennomført sammenhengende uten pauser. Fordelen med å trene på denne måten er at kroppen får en gradvis tilvenning til økt intensitet. Det er likevel krevende fordi du løper med hard intensitet de siste 30 minuttene, når du begynner å bli sliten. Likevel, dette er veldig effektiv trening for maraton, fordi du er enda mer sliten når du tar fatt på den siste delen av maraton. Jeg kommer til å øke lengden på denne fasedelte tempotreningen slik at jeg øker med 5 minutter per fase hver gang jeg gjennomfører denne type trening. Det betyr at jeg i neste uke skal løpe 35-35-35, med henholdsvis lav, moderat og hard intensitet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Relaterte artikler:

Tempotrening for å løpe maraton under 4 timer

Hvordan løpe maraton under 3.45

Annonse fra MILRAB