Maraton er like mye mentalt som det er fysisk

0
74
Maraton er like mye mentalt som det er fysisk

Sist oppdatert

Å løpe maraton er ikke bare fysisk krevende, det kan også kreve mye av deg på det mentale plan. Lær mer om hvor viktig det er å være mentalt forberedt når du trener for og skal løpe maraton!

Psykologer har lenge hevdet at det mentale kan være vel så viktig som fysiske forutsetninger for å oppnå suksess innenfor sport, og spesielt idretter som løping og maraton. I slike ekstremidretter må du ha en sterk psyke i tillegg til å være godt trent. For å greie å gjennomføre et maraton, kan du bruke mentale strategier for å drive deg selv fremover. En måte er å dele opp distansen i flere mindre bolker, og la disse mindre distansene være delmål. Å tenke på at du skal løpe 42195 meter kan være overveldende, og det blir mye mer overkommelig når du deler opp løpet i mindre deler. Kilometermarkeringer under maraton kan også være til hjelp. Sett deg som mål å fullføre kilometer for kilometer. Når du har 10-12 kilometer igjen av maraton, begynner det virkelig å røyne på. Det føles som om du har ingenting mer å gå på. For å takle dette må du tenke at du er snart ferdig, og hva er vel en 10 km? Ta en kilometer om gangen, og se på hver løpte km som en liten seier.

Positiv tenking lønner seg

Å løpe maraton er mer enn strategier for å takle smerte og kjedsomhet. 60-90 prosent av suksess innenfor sport kan knyttet opp mot mentale faktorer. Selvtillit er en viktig faktor. Når vi er selvsikre, kan vi rasjonalisere bort potensielle utfordringer. Selvsikre atleter har lettere for å slappe av, og får du noen knep som kan hjelpe deg med å slappe mer av og eliminere frykt for å ikke lykkes. Du kan telle ned fra 10 til 0 hver kveld for å prøve å slappe mer av, og greie å sovne raskere. Maratonløpere kan gå igjennom løypa de skal løpe mentalt, og tenke på hvordan de vil løpe den. En måte å lykkes i sport er å eliminere ytre distraksjoner. Fokus er en suksessfaktor for raske løpere og bør være det for mosjonistløpere også. Evnen til å fokusere er det som skiller de gode løperne fra de som er aller best. Toppløpere lykkes fordi de er i fullstendig harmoni med kroppen. Mosjonistløpere derimot har en tendens til å la tankene vandre over på andre ting, som en metode for å takle smerte. Dette er en strategi som vil dra ned tempoet, og enda verre; Gjøre at de overser viktige signaler kroppen gir dem underveis i løpet. Det finnes løpere som har fått hjertestans og tretthetsbrudd på grunn av denne strategien. Mens det å disassosiere blokkerer det som er negativt, det kan også blokkere det som er positivt. Musikk kan være en distraksjon som får vekk fokus på det du egentlig skal gjøre, løpe.

Vi kan snakke om 5 strategier som kan bidra til at du gjennomfører et godt løp:

  • Hvordan føles kroppen? Er du løs og ledig i muskulaturen og føler deg avslappet? Er du anspent i skuldrene? Prøv å slappe av når du løper.
  • Tempotest. Hvordan er rytmen når du løper? Du skal ha god flyt når du løper. Prøv å løpe med flyt.
  • Kan du fortsette å løpe i dette tempoet gjennom hele løpet? Kramper eller ubehag? Det kan være at du føler deg mer komfortabel dersom du setter opp tempoet.
  • Prøv å huske de beste løpene du har gjennomført. Føler du deg like bra som da du løp dem?
  • Løper du med god teknikk? Prøv å se deg selv løpe. Prøv å forbedre teknikken ut fra det du bildet du har av deg selv som løper.

Du må være fokusert når du løper, også når du trener!

Relaterte artikler:

Hvordan trene opp toppfart

Anaerob terskel når du trener løping