Mango karbohydrater

0
287
Mango karbohydrater
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

MASTERFIT TP 300

7999,-


I noen deler av verden kalles mango (Mangifera indica) «fruktens konge.» Lær mer om hvilke ernæringsmessige fordeler du får av mango.

Mango

Mango er en steinfrukt, som betyr at den har et stort frø i midten. Mango er hjemmehørende i India og Sørøst-Asia og har blitt dyrket i over 4000 år. Det finnes hundrevis av mangotyper, hver med en unik smak, form, størrelse og farge. Denne frukten er ikke bare deilig, men har også en imponerende ernæringsprofil. Faktisk kobler studier mango og næringsstoffene til helsemessige fordeler, som forbedret immunitet, fordøyelseshelse og syn, samt en lavere risiko for visse kreftformer.

Her er en oversikt over mango, og ernæringsmessige fordeler du kan dra nytte av.

Ernæringsfakta

Mango er lite kalorier, men full av næringsstoffer. Én kopp (165 gram) skivet mango gir:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


  • Kalorier: 99
  • Protein: 1,4 gram
  • Mango karbohydrater: 24,7 gram
  • Fett: 0,6 gram
  • Kostholdsfibre: 2,6 gram
  • Vitamin C: 67% av dagsbehov
  • Kobber: 20% av dagsbehov
  • Folat: 18% av dagsbehov
  • Vitamin B6: 11,6% av dagsbehov
  • Vitamin A: 10% av dagsbehov
  • E-vitamin: 9,7% av dagsbehov
  • Vitamin B5: 6,5% av dagsbehov
  • K-vitamin: 6% av dagsbehov
  • Niacin: 7% av dagsbehov
  • Kalium: 6% av dagsbehov
  • Riboflavin: 5% av dagsbehov
  • Mangan: 4,5% av dagsbehov
  • Tiamin: 4% av dagsbehov
  • Magnesium: 4% av dagsbehov

Den inneholder også små mengder fosfor, pantotensyre, kalsium, selen og jern. Én kopp (165 gram) mango gir nesten 70% av dagsbehov for vitamin C – et vannløselig vitamin som hjelper immunforsvaret ditt, og hjelper kroppen din å absorbere jern og fremmer vekst og reparasjon.

Antioksidanter

Mango er fullpakket med polyfenoler – planteforbindelser som fungerer som antioksidanter. Den har over et dusin forskjellige typer, inkludert mangiferin, katekiner, antocyaniner, quercetin, kaempferol, rhamnetin, benzosyre og mange andre. Antioksidanter er viktige, da de beskytter cellene dine mot frie radikaler. Frie radikaler er svært reaktive forbindelser som kan binde seg til og skade cellene dine. Forskning har koblet frie radikale skader med aldringstegn og kroniske sykdommer. Blant polyfenolene har mangiferin fått mest interesse, og kalles noen ganger en «superantioksidant» siden det er spesielt kraftig.

Kan gi bedre immunforsvar

Mango er en god kilde til immunforsterkende næringsstoffer. Én kopp (165 gram) mango gir 10% av dine daglige vitamin A behov. A-vitamin er viktig for et sunt immunforsvar, da det hjelper til å bekjempe infeksjoner. I mellomtiden er det å ikke få nok A-vitamin knyttet til en større infeksjonsrisiko. På toppen av dette gir den samme mengden mango nesten tre fjerdedeler av ditt daglige vitamin C behov. Dette vitaminet kan hjelpe kroppen din til å produsere mer sykdomsbekjempende hvite blodlegemer, hjelpe disse cellene å jobbe mer effektivt og forbedre hudens forsvar. Mango inneholder også folat, vitamin K, vitamin E og flere B-vitaminer, som også kan styrke immunforsvaret.

Bedre hjertehelse

Mango inneholder næringsstoffer som gir et sunt hjerte. For eksempel tilbyr det magnesium og kalium, som hjelper til med å opprettholde en sunn puls, og at blodårene slapper av, noe som fremmer lavere blodtrykk. Mango inneholder også en unik antioksidant kalt mangiferin. I tillegg kan mango senke kolesterol i blodet, triglyserider og fritt fettsyrenivå.

Kan forbedre fordøyelseshelsen

Mango har flere egenskaper som gjør den utmerket for fordøyelseshelsen. For en inneholder den en gruppe fordøyelsesenzymer kalt amylaser. Fordøyelsesenzymer bryter ned store matmolekyler, slik at de lett kan tas opp. Amylaser bryter komplekse karbohydrater ned i sukker, som glukose og maltose. Disse enzymene er mer aktive i moden mango, og det er derfor de er søtere enn umodne. Siden mango inneholder mye vann og kostfiber, kan det dessuten bidra til å løse fordøyelsesproblemer som forstoppelse og diaré.

Kan bidra til å redusere risikoen for kreft

Mango inneholder mange polyfenoler, som kan ha kreftdrepende egenskaper. Polyfenoler kan beskytte mot oksidativt stress, som er knyttet til mange typer kreft. Testrørforsøk fant at mangopolyfenoler reduserte oksidativt stress og stoppet veksten eller ødela forskjellige kreftceller, inkludert leukemi og kreft i tykktarm, lunge, prostata- og brystkreft. Mangiferin, en viktig polyfenol i mango, har nylig fått oppmerksomhet for sine lovende kreftpåvirkning. Mens disse studiene er lovende, er menneskelige studier nødvendig for å bedre forstå mango-polyfenoler-kreft-effekter hos mennesker.

Relaterte artikler:

Blåbær karbohydrater

Vannmelon karbohydrater

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!