Mangel på D vitaminer

0
65
Mangel på D vitaminer
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OPPTIL 30% RABATT!

D-vitaminmangel betyr at du ikke får nok D-vitamin til å holde deg frisk. Lær mer om årsaker til mangel på D vitaminer og hvor mye du trenger.

Hvorfor trenger jeg vitamin D, og ​​hvordan får jeg det?

D-vitamin hjelper kroppen din med å absorbere kalsium. Kalsium er en av de viktigste byggesteinene i bein. D-vitamin har også en rolle i nervesystemet, muskler og immunforsvar.

Du kan få vitamin D på tre måter: gjennom huden din, fra kostholdet ditt og fra kosttilskudd. Kroppen din danner vitamin D naturlig etter eksponering for sollys. Men for mye soleksponering kan føre til aldring av huden og hudkreft, så mange prøver å få vitamin D fra andre kilder.

Hvor mye vitamin D trenger jeg?

Mengden vitamin D du trenger hver dag, avhenger av alderen din. De anbefalte beløpene, i internasjonale enheter (IE), er

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!


  • Fra fødsel til 12 måneder: 400 IE
  • Barn 1-13 år: 600 IE
  • Tenåringer 14-18 år: 600 IE
  • Voksne 19-70 år: 600 IE
  • Voksne 71 år og eldre: 800 IE
  • Gravide og ammende kvinner: 600 IE

Personer med høy risiko for vitamin D-mangel kan trenge mer. Ta kontakt med helsepersonell for å vite hvor mye du trenger.

Hva forårsaker vitamin D-mangel?

Du kan bli mangelfull i vitamin D av forskjellige grunner:

  • Du får ikke nok vitamin D i kostholdet ditt
  • Du tar ikke opp nok vitamin D fra maten (et malabsorpsjonsproblem)
  • Du får ikke nok eksponering for sollys.
  • Leveren eller nyrene dine kan ikke omdanne vitamin D til sin aktive form i kroppen.
  • Du tar medisiner som forstyrrer kroppens evne til å konvertere eller absorbere vitamin D

Hvem er i fare for vitamin D-mangel?

Noen mennesker har høyere risiko for vitamin D-mangel:

  • Ammende spedbarn, fordi morsmelk er en dårlig kilde til vitamin D. Hvis du ammer, gi spedbarnet ditt et supplement på 400 IE vitamin D hver dag.
  • Eldre voksne, fordi huden din ikke lager vitamin D når den utsettes for sollys like effektivt som da du var ung, og nyrene dine er mindre i stand til å omdanne vitamin D til den aktive formen.
  • Mennesker med mørk hud, som har mindre evne til å produsere D-vitamin fra solen.
  • Personer med lidelser som Crohns sykdom eller cøliaki som ikke håndterer fett ordentlig, fordi vitamin D trenger fett for å bli absorbert.
  • Mennesker som har fedme, fordi kroppsfettet binder seg til noe vitamin D og forhindrer at det kommer inn i blodet.
  • Mennesker som har hatt gastrisk bypassoperasjon
  • Personer med osteoporose
  • Personer med kronisk nyre- eller leversykdom.
  • Personer med hyperparatyreoidisme (for mye av et hormon som kontrollerer kroppens kalsiumnivå)
  • Personer med sarkoidose, tuberkulose, histoplasmose eller annen granulomatøs sykdom (sykdom med granulomer, samlinger av celler forårsaket av kronisk betennelse)
  • Personer med noen lymfomer, en type kreft.
  • Personer som tar medisiner som påvirker vitamin D-metabolismen, som kolestyramin (et kolesterolmedisin), legemidler mot anfall, glukokortikoider, soppdrepende medisiner og HIV / AIDS-medisiner.

Snakk med helsepersonell hvis du er i fare for vitamin D-mangel. En blodprøv kan måle hvor mye vitamin D det er i kroppen din.

Relaterte artikler:

Hva gjør vitamin D

Mat med vitamin D

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-