Mandelmelk næringsinnhold

0
397
Mandelmelk næringsinnhold
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Mandelmelk er den mest solgte plantebaserte melken, mye på grunn av sin rike tekstur og smak. Finn ut mer om næringsinnholdet i mandelmelk.

Med økningen av plantebaserte dietter og melkefølsomhet, er det mange som ser etter et alternativ til kumelk. Mandelmelk er en av de mest solgte plantebaserte melkene på grunn av sin rike tekstur og smak.

Hva er mandelmelk?

Mandelmelk er laget av malte mandler og vann, men kan inneholde andre ingredienser avhengig av type. De fleste kjøper den for tidlig, selv om det er ganske enkelt å lage hjemme også. Under bearbeiding blandes mandler og vann og siles deretter for å fjerne masse. Dette etterlater en glatt væske. I de fleste kommersielle mandelmelk tilsettes vanligvis fortykningsmidler, konserveringsmidler og smakstilsetninger for å forbedre smaken, tekstur og holdbarheten. Mandelmelk er naturlig meierifritt, noe som betyr at den passer for veganere, så vel som personer med meieriallergi eller laktoseintoleranse. Likevel bør du unngå mandelmelk hvis du er allergisk mot nøtter.

Mandelmelk næringsinnhold

Med bare 39 kalorier per kopp (240 ml) er mandelmelk veldig lav i kalorier sammenlignet med kumelk og andre plantebaserte drikker. Den inneholder også forskjellige næringsstoffer.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Én kopp (240 ml) kommersiell mandelmelk gir:

  • Kalorier: 39
  • Fett: 3 gram
  • Protein: 1 gram
  • Karbohydrater: 3,5 gram
  • Fiber: 0,5 gram
  • Kalsium: 24% av dagsbehovet
  • Kalium: 4% av dagsbehovet
  • D-vitamin: 18% av dagsbehovet
  • E-vitamin: 110% av dagsbehovet

Mandelmelk er en utmerket og naturlig kilde til vitamin E, som er en fettløselig antioksidant som hjelper med å beskytte kroppen din mot skader på frie radikaler. Noen varianter av mandelmelk er forsterket med kalsium og vitamin D, som er viktige næringsstoffer for beinhelsen. Hjemmelagde versjoner er ikke en god kilde til disse næringsstoffene. Til slutt er mandelmelk lite med protein, med en kopp (240 ml) som bare gir 1 gram.

Helsemessige fordeler med mandelmelk

Mandelmelk kan gi visse helsemessige fordeler.

Høy på E-vitamin

Mandler er en utmerket kilde til vitamin E, som er et fettløselig vitamin som er viktig for å beskytte cellene dine mot frie radikaler. E-vitamin fremmer helse og øyne og kan spille en rolle i å beskytte mot tilstander som hjertesykdom. En kopp (240 ml) kommersiell mandelmelk gir 110% av dagsbehovet for vitamin E, noe som gjør det til en enkel og rimelig måte å dekke dine daglige behov.

Usøtede varianter har lite sukker

De fleste spiser for mye tilsatt sukker i form av desserter, drikke og søtstoffer. Dermed kan valg av mat og drikke som er naturlig med lite sukker, hjelpe deg med å håndtere vekt og begrense risikoen for visse kroniske sykdommer. Mange plantebaserte melker er smaksatt og søtet. Faktisk kan en kopp (240 ml) mandelmelk med sjokolademelk kan inneholde 21 gram tilsatt sukker – mer enn 5 ts. Hvis du prøver å begrense sukkerinntaket, er usøtet mandelmelk et godt valg. Det er naturlig lite sukker, og gir totalt 2 gram per kopp (240 ml).

Relaterte artikler:

Kokosmelk næringsinnhold

Vegansk gryte med kokosmelk

Annonse fra X-LIFE