Mandel karbohydrater

0
354
Mandel karbohydrater
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Mandler er næringsrik mat med lite karbohydrater, og kan brukes til matlaging eller spises som den er. Fakta om mandler.

Mandler kan du få kjøpt i mange varianter, saltede eller usaltede. De kan gjøres om til mandelsmør, lages til mandelmelk eller males som mandelmel. Rå og stekte mandler er natriumfrie, noe som er viktig for de med høyt blodtrykk, eller som ønsker å redusere saltinntaket av andre grunner.

Mandler er sunne og kaloririke. Overflødig inntak av kalorier kan forårsake vektøkning, en uavhengig risikofaktor for ulike sykdommer, inkludert diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer. Når du spiser mandler, bør du derfor begrense inntaket.

Ernæringsfakta

Følgende ernæringsinformasjon er gitt for 28 gram, eller omtrent 24 hele usaltede mandler.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


  • Kalorier: 164
  • Fett: 14,2 g
  • Natrium: 0 mg
  • Mandel karbohydrater: 6,1 g
  • Fiber: 3,5 g
  • Sukker: 1,2 g
  • Protein: 6g

Mandler er en god kilde til fiber og har en lavere glykemisk indeks enn mange andre nøtter, noe som gjør dem til et godt valg for folk som har lavkarbo-dietter.

Fett i mandler

Mandler er mat med høyt fettinnhold, og gir omtrent 22% av den anbefalte daglige mengden fett i 28 gran. Imidlertid er mesteparten av fettet som finnes i mandler enumettet fett, som har hjertebeskyttende egenskaper.

Protein i mandler

Mandler er en god kilde til vegansk protein, som inneholder små mengder av alle essensielle og ikke-essensielle aminosyrer.

Mikronæringsstoffer i mandler

28 gram mandler inneholder 37% av det daglige anbefalte inntaket av vitamin E, 8% av den daglige anbefalte mengden kalsium, og 6% av den daglige anbefalte mengden jern. E-vitamin gir antioksidantegenskaper og støtter immunfunksjon. Kalsium er viktig for å opprettholde strukturen i tenner og bein. Jern hjelper med å produsere visse hormoner og få oksygen til musklene.

Helsefordeler med å spise mandler

I følge en gjennomgang av 29 studier utført i 2016, kan det å spise 28 gram nøtter per dag, som en del av et kosthold med lite mettet fett og kolesterol, redusere risikoen for hjertesykdom. Når det gjelder mandler spesifikt, kan dette skyldes deres høye innhold av det lipidsenkende enumettede fettet, fiberinnholdet og antioksidantvirkningene av vitamin E. Å spise mandler kan også bidra til å senke kolesterolnivået.

Mandler er en rik kilde til mangan og magnesium. Mangan spiller en viktig rolle i metabolismen av karbohydrater, aminosyrer og kolesterol. Magnesium er involvert i over 300 metabolske forgreininger, inkludert energiproduksjon, proteinsyntese, cellesignalering og strukturelle funksjoner som beindannelse. Noen studier antyder at høyere inntak av magnesium er assosiert med redusert risiko for å utvikle diabetes.

Relaterte artikler:

Gå ned i vekt med nøtter

Hvor mye nøtter kan man spise

Annonse fra X-LIFE