Maksimal hjertefrekvens når du trener

0
132
Maksimal hjertefrekvens når du trener

Lær mer om hvordan du kan finne din makspuls, og hvordan du kan bruke denne effektivt for å bestemme intensiteten du skal ha når du trener med varierende intensitet.

Det er veldig viktig at du kjenner din maksimale hjertefrekvens. Det er denne frekvensen som er utgangspunktet når du skal beregne med hvilken intensitet du skal trene, når du trener med lav, moderat og hard intensitet.

Noen metoder er ofte brukt for å estimere din maksimale hjertefrekvens, basert på alder. Det er viktig å merke seg at disse kan være unøyaktige. En vanlig metode er å trekke alder fra 220 (220 – alder). Denne formelen kan være god nok for mange løpere, for å estimere maksimal hjertefrekvens, men kan også være misvisende. Noen løpere kan ha en veldig lav maksimal hjertefrekvens, også yngre løpere, og ved store avvik kan det ha stor betydning for hvordan de skal trene ved en gitt intensitet. Er du en uerfaren løper, må du alltid teste ut med hvilken intensitet du skal trene innenfor forskjellige pulssoner. Det vil gi deg en god pekepinn på om du trener med riktig intensitet innenfor de forskjellige sonene.

Hvis du skal bruke hjertefrekvens som mål på løping med variert intensitet, må du ha god peiling på hva som er din maksimale hjertefrekvens. En annen metode for å finne ut dette er å løpe flere harde 2 minutters intervaller i motbakker med 5-7 grader stigning. Les av hjertefrekvensen når du er på toppen av bakken. Hvis pulsen er høyere andre gangen du løper opp, løp en tredje gang og se om pulsen går enda høyere. Hvis den tredje er høyere, gå for et fjerde intervall, eller så mange du trenger, inntil du ikke ser noen økning mer sammenlignet med forrige intervall.

Hvilepuls

En annen måte å overvåke hjertefrekvensen, kan være å måle hvilepulsen din. Gjør dette når du har våknet om morgenen. Tell antall slag i 15 sekunder og multiplisere med 4 for å få hvilepulsen. Hvilepulsen kan gi en indikasjon på progresjonen på ditt formnivå når du trener. Over tid vil hvilepulsen vanligvis bli lavere, som en effekt av at hjertet ditt blir sterkere og kan pumpe mer blod for hvert hjerteslag. Hjertet trenger ikke pumpe så ofte for å levere samme mengde med blod rundt i kroppen. Hvilepulsen kan også indikere overtrening, og hvis hvilepulsen om morgenen er betydelig høyere enn normalt, trenger du hvile eller bør gå for å ta en helsesjekk.

Relaterte artikler:

VO2 max tabell

Hvilepuls tabell basert på alder