Maksimal dynamisk styrke

0
44
Maksimal dynamisk styrke
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Dynamisk styrke, ofte referert til som dynamisk styrkeunderskudd, måler forskjellen mellom en idrettsutøvers maksimale og eksplosive styrkeevne.

Imidlertid foretrekkes begrepet «indeks» framfor «underskudd», ettersom det er en indeks over atletens nåværende ytelsesevne. Den dynamiske styrkeindeksen kan brukes til å identifisere om atleten kan kreve maksimal styrketrening, ballistisk styrketrening eller samtidig trening (dvs. en kombinasjon) som en stimulans i programmet. Den kan også brukes til å pålitelig måle ytelsesegenskapene i både under- og overkroppen og i fritids-, universitets- og eliteidrettsutøvere.

Hva er den dynamiske styrkeindeksen?

Dynamisk styrkeindeks (DSI), ellers kjent som dynamisk styrkeunderskudd eller eksplosiv styrkeunderskudd, er ganske enkelt et forhold mellom en idrettsutøvers ballistiske toppkraft og deres dynamiske eller isometriske toppkraft. I en annen forstand kan det sees på som en «styrkepotensial» -test. Et eksempel på ballistisk toppkraft vil være en idrettsutøvers maksimale kraftproduksjon under et motbevegelseshopp (CMJ) – da dette er en ballistisk bevegelse. På den annen side kan dynamisk toppkraft måles ved hjelp av en 1 repetisjon maksimal (1RM) ryggknebøy, mens en isometrisk midtlårstrekk (IMTP) kan brukes til å måle deres toppkraftproduksjon under en isometrisk test. Det er veldig vanlig at utøvere bruker et CMJ eller knebøy (ballistiske tester) og en IMTP (isometrisk test) for å beregne en idrettsutøvers DSI. Enkelt sagt måler DSI forskjellen mellom en idrettsutøvers evne til å produsere kraft under en dynamisk eller isometrisk test, mot deres evne til å produsere kraft under en ballistisk øvelse. Dette gjør at styrke- og kondisjonstreneren kan identifisere utøverens «styrkepotensiale» og hvor mye av det potensialet de kan bruke i løpet av en høyhastighets ballistisk bevegelse.

Beregning av DSI gjør at styrke- og kondisjonstreneren kan gjøre to ting:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


  • Bestemme maksimal kraft som en idrettsutøver kan produsere (f.eks. Ved hjelp av IMTP-testen).
  • Hvor mye av den totale kraften kan de produsere i en høyhastighetsbevegelse med kort tidsramme – dvs. 400 ms er tiden det tar å oppnå toppkraft under CMJ

Relaterte artikler:

Hvordan trene styrke

Dynamisk styrke

Annonse fra X-LIFE