Magetrening gravid

0
83
Magetrening gravid
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Du er ikke den første gravide som lurer på hva du kan gjøre for å holde magemusklene i form og øke restitusjon etter fødsel. Lær mer om trening av mage når du er gravid.

Med tanke på all strekk som magemusklene dine gjennomgår under graviditeten for å imøtekomme den voksende babyen din, er du ikke den første som lurer på om det kan være noe du kan gjøre for å holde dem i form og øke restitusjonen etter fødselen. Og mens graviditet ikke er på tide å streve etter den meislede kjernen du alltid har drømt om, kan du absolutt ta noen få, sikre grep,, for å opprettholde kondisjonen og holde kjernen sterk under graviditeten. Faktisk har trening av magemusklene dine under graviditet mange fordeler, inkludert redusert risiko for ryggsmerter og potensielt en enda raskere fødsel.

Er magetrening trygt under tidlig graviditet?

Med mindre du har begrenset med trening under graviditet, er de fleste mageøvelser (med noen modifikasjoner, da det er noen øvelser du skal unngå mens du er gravid), trygt tidlig i svangerskapet. Forskning har ikke funnet noen sammenheng mellom moderat til og med intens trening og spontanaborter tidlig i svangerskapet.

Hva skjer med magen under graviditeten?

Sent i første trimester av svangerskapet, kan du legge merke til noe annerledes med magen din, i tillegg til, selvfølgelig, en kul på magen; En aksentuert rygg som løper fra bunnen av brystbenet og ned i midten av magen. Kjent som diastasis recti, dette gapet mellom venstre og høyre side av magemuskelen påvirker opptil anslagsvis halvparten av nybakte mødre. Noen ganger utvides det noen få centimeter når babyen vokser og setter spenning på området. Kvinner som allerede har vært gjennom flere graviditeter, er spesielt utsatt for separasjon.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Er det trygt å trene under graviditet?

Det er trygt å trene magene dine gjennom hele graviditeten med de riktige modifikasjonene. Sterke magemuskler kan også lindre press på ryggen og støtte riktig holdning for å avverge smerter i korsryggen som er vanlig under graviditeten. Og en sterk kjerne kan bidra til å øke følelsen av kontroll under fødselen, samt hjelpe deg å komme deg raskere etter fødselen.

Mageøvelser å unngå under graviditet

Fordi fulle sit-ups og dobbel beinhev legger mer press på magen, er de ikke en god idé på noe som helst tidspunkt under graviditeten. Unngå også bevegelser som involverer bøying bakover. Sørg for å puste jevnt mens du trener også for å sikre at du og babyen din får en jevn flyt av oksygen.

Etter at du har nådd slutten av første trimester, vil du unngå å gjøre øvelser som crunches. På dette tidspunktet kan det forstørrede livmoren potensielt komprimere vena cava, venen som fører blod til hjertet ditt – noe som kan være farlig for deg og babyen din. For å lindre trykket uten å hoppe over alle mageøvelser som vanligvis innebærer å ligge på ryggen, stikk deg opp slik at hjertet ditt er over navlen din ved hjelp av underarmene, med hjelp av et par puter eller en sveitsisk ball. Eller øvelser utført i alternative posisjoner, som å ligge på siden, eller stå oppreist eller på fire.

Viktigst, alltid lytte til kroppen din; Hvis en øvelse ikke føles riktig (og spesielt hvis den føles smertefull), må du stoppe med en gang. Ta kontakt med legen din og en personlig trener hvis du er bekymret, siden det finnes alternativ trening som er helt trygg for gravide.

Relaterte artikler:

Bekkenbunnstrening gravid

Trening for gravide

Annonse fra MILRAB