Må man spise før trening

0
66
Må man spise før trening

Hvorvidt man bør spise før trening eller ikke, kommer mye an på hvor lenge du skal trene og med hvilken intensitet. Lær mer om man må spise før trening eller ikke.

Hvor mye energi kroppen har på lager

Normalt vil kroppen ha lagret energi som kan holde til omtrent 90 minutter aktivitet med moderat intensitet. Dette er ikke absolutt, og det vil være variasjoner fra individ til individ hvor lenge energilagrene vil holde. Hver enkelt løper må teste ut sine grenser for mye energi man har når man trener. Det betyr ikke nødvendigvis at du skal trene til du går tom for å finne ut hvor mye energi du har, men heller prøve ut innenfor rimelighetens grenser. Du bestemmer. For at du skal holde så lenge som 90 minutter uten å spise før trening, forutsettes det at du har fått i deg tilstrekkelig med næringsstoffer tidligere.

Raske karbohydrater før trening

Selv om kroppen normalt har mye energi på lager, kan det likevel hende at du er sulten. Dette gjelder spesielt på morgenen og ettermiddagen, litt avhengig av hvor lenge det er siden du har spist. For å unngå sultfølelse når du trener, bør du derfor innta noen raske karbohydrater før trening. En banan før trening, eller en brødskive med magert pålegg kan være gode alternativer. Styr unna sportsdrikker og saft, fordi dette er tomme kalorier som ikke vil holde lenge.

Spise og trene riktig

Hvis du lar være å spise før trening, blir det desto viktigere å fylle på med noe rett etter trening. Havregrøt etter trening kan være et alternativ, eller som vi allerede har vært inne på tidligere, banan, også etter trening. Å gi kroppen et lite påfyll av raske karbohydrater rett etter trening, kan bidra til at du restituerer raskere, og starter å fylle opp energilagrene dine. Har du gjennomført en hard trening, er det også viktig å få i seg nok proteiner i timene etter du har trent, slik at du setter i gang restitusjonsprosessen i muskulaturen din. Dette er viktig for å ha en best mulig formutvikling, og for at du skal forebygge skader. En eggesalat eller kyllingssalat et par timer etter trening kan være smart. Sørg for å opprettholde væskebalanse etter trening. Vann er uten tvil det beste alternativet for deg.

Relaterte artikler:

Spise før eller etter trening

Grøt før trening