Løypeprofil Bergen City Marathon 2020

0
37
Løypeprofil Bergen City Marathon 2020

Løypa i Bergen City Marathon er utfordrende, spesielt for de som skal løpe hel distanse og må forsere en tøff stigning to ganger. Lær mer om løypa i Bergen City Marathon!

Beskrivelse av løype i Bergen City Marathon

Maraton og halvmaraton i Bergen City Marathon har start og mål på Bryggen i Bergen. De som løper full distanse tilbakelegger halvmaratondistansen 2 ganger. Løypa starter flatt i omtrent 2,5 km før du får en liten stigning på 20 høydemeter som går raskt ned igjen til du har løpt 3 km. Etter drøyt 3 km kommer du til Gamle Bergen og Elsero, og det er her den tøffe delen av løypa starter, når du klatrer 122 høydemeter opp til topppunktet. Når du løper langs Fjellveien, kan du nyte utsikten ut over Bergen, i den nye traseen rundt Lungegårdsvann. Deretter går det ned igjen til Svartediket som er en kunstig innsjø og drikkevannskilden til Bergens befolkning. Fra 9 km går det nedover med noen kneiker, før det etter drøyt 11 kilometer går bratt nedover halvannen kilometer. Deretter går løypa flatt fra 12,4 km og til i underkant av 18 km, med en liten kneik etter Nygårdsparken. Etter 18 km får du en bratt stigning på 1 km som kan være tøff nok når du er inne i sisterunden av maraton. Før det går ned igjen til Nordnes og flatt inn over Torvet og langs Bryggen inn mot mål. Om det er løypa i Bergen City Marathon er mer krevende en løypa i Oslo maraton er det sikkert delte meninger. Mens du i Oslo maraton får 2 stigninger, én på drøyt 3 km og 50 høydemeter, og en annen også på 3 km, med 60 høydemeter stigning. I Bergen City Marathon må du forsere en relativt bratt stigning på omtrent kilometer, som maratonløperne må forsere to ganger.

Høydeprofil Bergen City Marathon

Trene for å løpe Bergen City Marathon

Du bør trene langturer, hurtighet, tempotrening og motbakketrening når du skal løpe Bergen City Marathon. Hurtighetstrening for Bergen City Marathon kan gjøre deg raskere i de flate partiene i løypa. Tempotrening kan gjøre at du greier å opprettholde et høyt tempo over et lenger tidsrom. Motbakketrening vil også være ekstremt viktig når du skal løpe Bergen City Marathon, for at du skal greie å holde et høyt tempo i motbakkene, og unngå å gå på en smell der. Ukentlige langturer der du øker lengden gradvis fra uke til uke er helt avgjørende for hvilken gjennomføring du får av Bergen City Marathon.

Relaterte artikler: