Løping vinter

0
37
Løping vinter
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 30%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Utendørs trening, inkludert det å løpe om vinteren, kan være bra for deg på en rekke måter. Lær mer om hva du bør tenke på når du trener løping om vinteren.

Løping om vinteren gir muligheter for å øke vitamin D-eksponeringen. Det kan også hjelpe deg med å få litt fysisk aktivitet som legen din (og andre eksperter) alltid oppmuntrer alle til å få regelmessig.

Tips for løping om vinteren

Ikke bare snør på løpeskoene, og spring ut. Bruk litt tid på å forberede deg før du trener ute om vinteren.

  • Sjekk værmeldingen. Finn ut hvor kaldt det egentlig er, samt om det er sannsynlig at det vil regne eller snø, noe som kan påvirke sikkerhet når du er ute og løper i kaldt og glatt vær.
  • Kle deg riktig. Tenk lagvis bekledning. Med flere lag med klær (fortrinnsvis ull) kan du gradvis ta av ett (eller flere) av dem når du varmer opp og begynner å svette. Deretter kan du ha dem på igjen når du trenger dem, slik at du ikke blir avkjølt.
  • Start sakte. Hvis du ikke har løpt mye fram til nå, motstå fristelsen til å starte i høyt tempo med en gang. Bruk litt tid på å bygge opp utholdenheten din gradvis.
  • Bruk refleks. Hvis været er grått, overskyet eller det er mørkt, kan det være vanskeligere for sjåførene å se deg. Bruk refleksvest.
  • Hold deg hydrert. Du husker kanskje ikke å drikke væske så ofte som i de varme sommermånedene, men kroppen din trenger fortsatt vann. Drikk litt på forhånd og/eller ta vann med deg for å drikke underveis.
  • Varm opp og kjøl ned. Gi kroppen litt tid til å tilpasse seg i begge ender av treningsøkta.
  • Fortell noen hvor du skal. Bare i tilfelle noe uventet skjer, må du sørge for at en venn eller et familiemedlem vet hvor du planlegger å løpe, og når du kommer tilbake.
  • Stopp hvis noe går galt. Hvis brystet begynner å gjøre vondt, føler deg svimmel, eller du er bekymret for at du har strukket en muskel i beinet, ikke fortsett å løpe.

Hva er fordelene med å løpe i kaldt vær?

Selv om det kan være noen risikoer forbundet med å løpe i kaldt vær, er det absolutt noen fordeler også.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Øker din aerobe aktivitet

En stor fordel med å løpe i kaldt vær, er at du får aerob trening. Voksne trenger et gjennomsnitt på 150 minutter per uke med moderat aerob aktivitet, eller 75 minutter med mer intens løpetrening hver uke. Et par raske løp ute kan lett hjelpe deg med å nå disse målene.

Øke stoffskiftet ditt

I tillegg kan kalde temperaturer faktisk øke opp stoffskiftet og bidra til å endre kroppssammensetningen.

Forbrenner kalorier

En studie fra 2014 fant at menn som ble utsatt for kjøligere temperaturer over natten i en måned, opplevde en betydelig økning i brunt fett, som forbrenner kalorier i stedet for å lagre dem slik hvitt fett gjør. Hvis du ønsker å kvitte deg med noen få kilo – eller holde vekten du allerede har gått ned – kan dette være en fordel som motiverer deg til å fortsette å gå trene i kalde temperaturer.

Relaterte artikler:

4 effektive måter å trene om vinteren

Hvordan trene om vinteren